steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

24 april 2017

Van kroeg tot kraamkamer

Er wordt de komende dagen weer hard in de tuin gewerkt. Veel mensen vinden het leuk als er ook vlinders, vogels en andere dieren van hun tuin gebruik maken. Je tuin kan een kroeg zijn, waar ze wat te eten en drinken halen, maar je kunt er ook voor zorgen dat het een kraamkamer is, waar ze zich ook voortplanten. (...) Lees verder »

24 april 2017

Biodiversiteit op groene daken

Het nut en belang van groene daken is aangetoond; het bespaard energie (isolatie), houdt water langer vast en heeft een hogere biodiversiteit. Helaas weten we over dat laatste veel te weinig. De Vlinderstichting en Vogelbescherming Nederland zijn een laagdrempelig onderzoek gestart om te onderzoeken wat nu daadwerkelijk de bijdrage van groene daken voor natuur is. (...) Lees verder »

17 april 2017

Is groot-hoefbladboorder wel zo zeldzaam?

De vlinder van de groot-hoefbladboorder wordt maar zelden gezien (foto: Leo Poot)De groot-hoefbladboorder staat te boek als een zeldzame soort. Toch bleek de soort in Vlaanderen veel meer voor te komen dan werd gedacht toen er gericht naar de rupsen werd gezocht. Daar is het nu de tijd voor en wie weet is de groot-hoefbladboorder veel algemener dan we denken. (...) Lees verder »