Vlinders met kerstmis?

donderdag 17 december 2015

De kleine vos, citroenvlinder en de dagpauwoog zitten met Kerst normaal gesproken verscholen in een schuur of een vogelhuisje te overwinteren. Maar dit jaar begint de winter niet in december en zijn er nog dagelijks vlindermeldingen.

Op de warmste 17 december ooit loop je grote kans een vlinder te zien. En wanneer dit weer nog een week aanhoudt, loop je kans een unicum mee te maken: vlinders met Kerstmis.

De gemiddelde temperatuur ligt al sinds het begin van de maand bijna tien graden boven normaal. Bijna elke dag in december zijn er dan ook vlinders gezien. Door de hoge temperaturen zijn de vlinderoverwinteraars citroenvlinder, dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia nog niet in winterslaap gegaan. Als het zonnig is worden ze actief en kunnen we ze zien fladderen of zonnen op een beschutte plek. Ook veel atalanta’s die normaal gesproken naar het zuiden trekken, zijn nog in ons land gebleven.

Slecht voor vlinders

Kars Veling van De Vlinderstichting legt uit: 'We krijgen regelmatig de vraag of het goed is voor de vlinders, dat ze nog zo lang door kunnen vliegen. Dat is helaas niet zo. Vlinders verbruiken energie door te vliegen. In de zomer kunnen ze deze energie aanvullen door nectar uit bloemen te drinken. Maar in december is niet erg veel nectar meer te halen, dus gaan ze uiteindelijk minder fit de winter in.' Het is dus beter voor de vlinders als de temperatuur daalt: 'Als het koud wordt en ze in winterslaap gaan, wordt hun hele lijf ingesteld op zo min mogelijk verlies en dan hebben ze de grootste kans om te overleven.'

Citroenvlinder Dagpauwoog KleineVos klimaat overwinterend temperatuurstijging winter