Ruim 600 tellers afgelopen weekend voor de libellentelling

woensdag 14 juni 2023

Afgelopen weekend vond de derde editie van de libellentelling plaats. In dit weekend werden er 5233 libellen geteld in de Nederlandse tuinen. Met ruim zeshonderd tellers waren er bijna vijf keer zoveel deelnemers als de vorige libellentelling.

De azuurwaterjuffer werd eerste tijdens de libellentelling van afgelopen weekend (Foto: Tim Termaat) De azuurwaterjuffer werd eerste tijdens de libellentelling van afgelopen weekend (Foto: Tim Termaat)

Naast de jaarlijkse tuinvlindertelling organiseert De Vlinderstichting sinds 2020 ook de libellentelling. Ditmaal voor het eerst via de nieuwe website van Tuintelling.nl. Libellen leven in en rondom het water, maar deze tuintelling is niet alleen voor tellers met een vijver. Wanneer er in de omgeving van de tuin water aanwezig is, zijn er vaak ook libellen aanwezig.

Azuurwaterjuffer aan kop

De bekendheid van de libellentelling lijkt te groeien. Afgelopen weekend zijn er 5233 libellen waargenomen in de tuinen door 618 deelnemers. Dat zijn bijna vijf keer zoveel tellers als in de vorige editie van de libellentelling. Met 93 tellers waren in de provincie Gelderland de meeste tellers, gevolgd door Zuid-Holland met 92 tellers en Noord-Brabant met 90 tellers.

Tijdens de telling werden de 15 meest voorkomende libellen in de tuin geteld. Met name de ‘blauwe’ juffers waren volop aanwezig in de tuinen. De grote winnaar was de azuurwaterjuffer. Deze is maar liefst 1902 keer waargenomen. Op nummer twee staat het lantaarntje en de watersnuffel eindigde op nummer 3. Van de zogenoemde ‘echte’ libellen zijn de gewone oeverlibel en de platbuik het meest gezien.

Top 3

Azuurwaterjuffer – 1902 keer waargenomen
Lantaarntje – 692
Watersnuffel – 504

Tellers bedankt!

De Vlinderstichting heeft erg genoten van alle berichten en foto’s die afgelopen weekend voorbij kwamen. Dank aan alle enthousiaste tellers die hebben deelgenomen aan de libellentelling! We hopen jullie volgend jaar weer te zien. En smaakt dat tellen nou naar meer? Kijk dan eens of de Jaarrond Tuintelling wat voor jou is.

Tuinvlindertelling: 7 t/m 9 juli

Het weekend van 7-9 juli is de Tuinvlindertelling van De Vlinderstichting. Het voorjaar was een slechte start voor veel vlinders. Hoe zal het in de zomer zijn? Tel mee in jouw tuin en krijg een seintje als de telling begint.

Krijg een seintje

2023 Azuurwaterjuffer juni Lantaarntje LibellenTelling Natuurbericht NoraThierry Tuintelling Watersnuffel