26 april 2017

Ander Europees landbouwbeleid nodig voor boerenlandvlinders

De argusvlinder is een van de bedreigde boerenlandvlinders (foto: Anthonie Stip)
Het gaat slecht met de boerenlandvlinders. Argusvlinder, zwartsprietdikkopje en oranje zandoogje worden in ons land steeds schaarser. Op Europese schaal is al 30% van het aantal boerenlandvlinders sinds 1990 verdwenen, blijkt uit de Grassland Butterfly Indicator. Het is tijd voor een ander Europees landbouwbeleid.

De belangrijkste oorzaak van de verliezen onder boerenlandvlinders is de verandering in agrarisch landgebruik. In vlakke gebieden is de agrarische bedrijfsvoering sterk geïntensiveerd, terwijl in natte gebieden en de bergen het verlaten van (extensieve!) agrarische productie de graslandvlinders de das om doet. Deze veranderingen vinden zijn oorsprong in het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) van de EU. Ooit is dit beleid opgericht, net na de Tweede Wereldoorlog, om honger te voorkomen, maar nu is het doorgeslagen in een richting waarin het produceren ten behoeve van de export het belangrijkste lijkt te zijn en de natuurwaarden van het platteland daar onder leiden.

In intensief agrarisch gebied zijn weinig kansen voor boerenlandvlinders (foto: Anthonie Stip
Op dit moment wordt nagedacht over een nieuw Europees landbouwbeleid. Dat is een proces van jaren, waar je als burger niet heel veel van merkt, maar wel degelijk een rol in kunt spelen. Zoals door mee te doen aan de online consultatie die nu moment loopt. Hierin kun je tot 2 mei aangeven hoe je tegen het nieuwe GLB aankijkt. De consultatie is in het Engels, maar de gezamenlijke natuurorganisaties binnen Europa hebben wel alvast aangegeven wat voor natuur en milieu de beste antwoorden zijn op de gestelde vragen. Je kan de consultatie beantwoorden in het Nederlands.

Kom in actie en laat uiterlijk 2 mei je mening horen!

Bloemrijk grasland in Slovenie met volop kansen voor boerenlandvlinders (foto: Anthonie Stip)
• Als individu, kort en simpel: Via deze link, kom je op een deel van de website van Vogelbescherming, waar je alleen maar je naam en email hoeft in te vullen, en vervolgens worden kant en klare antwoorden op de 5 belangrijkste vragen uit de consultatie naar de Europese Commissie gestuurd. Die 5 vragen en antwoorden kun je daar ook zelf lezen.

• Als organisatie (natuurorganisatie, vogelwerkgroep, enz.) kort en simpel: ga naar de Living Land website. Scroll naar beneden en geef aan dat je namens een organisatie reageert. Vul de vakjes op het formulier in, en laadt het Logo van je organisatie. Je kunt ook zelf een korte opinie formuleren. Met het verzenden onderschrijf je de visie van de aangesloten natuurorganisaties onder Living land en wordt dat aan de Commissie gemeld.

• Als individu, uitgebreid: Je kunt ook zelf, direct op de website van de EU, de consultatie invullen. Dat zijn 34 uitgebreide meerkeuzenvragen. Living Land heeft een document gemaakt (in het Engels) waarin ze adviezen geeft voor antwoorden op alle 34 vragen, die de visie voor een duurzamere landbouw ondersteunen. Maar je bent natuurlijk vrij om je eigen antwoorden te kiezen