Argusvlinder

De trots van het boerenland, dat was de argusvlinder. Was, want sinds 1990 is deze vlindersoort met 98% afgenomen. Nog even en deze iconische vlinder is voorgoed uit ons landschap verdwenen. En dat mag niet gebeuren, vindt De Vlinderstichting.

Argusogen

De 'argusogen' op de vleugels van de argusvlinder zijn geen echte ogen, maar oogvormige vlekken. De 'argusogen' op de vleugels van de argusvlinder zijn geen echte ogen, maar oogvormige vlekken.

De argusvlinder dankt zijn naam aan de rij oogvormige vlekken op zijn vleugels. Argus was een reus uit de Griekse mythologie die over zijn gehele lichaam honderd ogen bezat. Ook de uitdrukking 'iets met argusogen bekijken' (iets wantrouwen) komt hier vandaan.

Vechtende vlinders

De vrouwtjes van de argusvlinder zoeken een zonnig plekje in het weiland om eitjes te leggen. De mannetjes doen er alles aan om het de dames naar de zin te maken: ze bezetten een territorium (bijvoorbeeld een stukje langs een onverhard pad) . Daar wachten ze op langsvliegende vrouwtjes. Alles wat beweegt wordt fel aangevallen en verjaagd met een dwarrelend gevecht.

Wat is er aan de hand?

Steeds minder bloemen in ons landschap zorgt dat vlinders achteruit gaan. Steeds minder bloemen in ons landschap zorgt dat vlinders achteruit gaan.

Het leefgebied van veel insecten is in Nederland grotendeels verdwenen. Bloemrijke graslanden, bermen vol kleur, tuinen met wilde bloemen: ze worden steeds schaarser. En ook de argusvlinder heeft daar last van.

Nog niet te laat

Voor 1990 kwam de argusvlinder op veel plekken in Nederland voor. Nu zien we hem alleen nog in delen van Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Friesland. Het lijkt erop dat grote delen van Drenthe, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant het zonder argusvlinders moeten doen. Toch worden er elk jaar nog wel een paar gezien. Het is dus nog niet te laat! Juist daarom is het noodzakelijk om de gebieden waar de argusvlinder nog wel voorkomt te blijven beschermen.

Wat kan jij doen?

De Vlinderstichting voert een beschermingsplan uit om de argusvlinder op zoveel mogelijk plekken te behouden. Op verschillende plekken zijn al concrete maatregelen genomen. Maar er is meer!

1. Maak je tuin vlindervriendelijk. Download ons gratis boekje 'tuinieren voor vlinders' en help onze insecten.
    Download het gratis boekje
  2. Help de boeren. Velen van hen werken aan een landschap vol insecten, kruiden en vogels.
    Bekijk het overzicht
  3. Steun De Vlinderstichting. Er zijn al verschillende maatregelen genomen om de argusvlinder te beschermen. Onze donateurs maken dat mogelijk!
    Help mee
  4. Maak een bloemenweide. Woon je in of vlakbij agrarisch gebied? Leg dan een bloemenweide aan. Wie weet komt de argusvlinder bij jou langs!
    Bekijk het stappenplan
  5. Doe mee aan de argusvlindertelling. Ieder jaar organiseert De Vlinderstichting deze telling. De telling van mei zit er net op, in augustus is er weer een.
    Meer over deze telling