Argusvlinders tellen op 9 en 10 augustus

dinsdag 5 augustus 2014

De Argusvlinder verdwijnt in hoog tempo uit ons land. Tot ongeveer het jaar 2000 was het een algemene graslandvlinder die je vrijwel overal in Nederland kon aantreffen. Maar sindsdien gaat het bergafwaarts en is hij zelfs verdwenen van de zandgronden. De alarmerende teruggang van 98% is voor De Vlinderstichting reden om het Beschermingsplan Argusvlinder op te stellen.

Eén van de dingen die we doen is het zo goed mogelijk in kaart brengen van de verspreiding van de argusvlinder in ons land. Dat gebeurt, net als tijdens het eerste telweekend in mei met jouw hulp, tijdens het tweede Telweekend Argusvlinder op 9 en 10 augustus 2014.

Opzet
De opzet van het telweekend is erg eenvoudig. Je bezoekt een kilometerhok in je eigen omgeving, waarvan je verwacht dat er Argusvlinders aanwezig zijn of weet dat ze er vroeger zaten. In een uur tijd ga je alle voor Argusvlinder geschikte plekken in het kilometerhok af. Je beperkt je hierbij tot de openbaar toegankelijke delen, tenzij je zelf toestemming van de eigenaar hebt om meer te betreden. Vervolgens tel je alle Argusvlinders die je ziet, liefst onderscheiden naar geslacht. Mannetjes zijn goed te onderscheiden van vrouwtjes doordat ze een brede, donkerbruine geurstreep hebben op de bovenzijde van de voorvleugel. Bij vrouwtjes ontbreekt deze. De resultaten van de telling kunnen op drie manieren doorgegeven worden: 1) bij voorkeur via een digitaal telfomulier van De Vlinderstichting; 2) via het invoerscherm op waarneming.nl of 3) via een papieren formulier, dat bij De Vlinderstichting is aan te vragen.

Doe mee!