Citroenvlinders zijn los!

maandag 14 maart 2011

Tijdens de afgelopen weken was van de uit de winterslaap ontwakende vlinders vooral de kleine vos veel gezien. Vanaf zaterdag zijn ook de citroenvlinders massaal wakker geworden. Vooral de mannetjes zijn actief en deze erg opvallende vlinders zijn van grote afstand te herkennen.

Tijdens de zonnige dagen in maart verlaten de vlinders die weggekropen de winter hebben doorgebracht hun overwinteringsplekken. Ze gaan op zoek naar bloeiende planten om nectar te verzamelen. Na de lange winter is de honger groot. Van de vier soorten die als vlinder overwinteren werden de afgelopen weken vooral erg veel kleine vossen gezien. Waarnemingen van de citroenvlinder waren er maar sporadisch. Vanaf zaterdag is daar verandering in gekomen, want op deze dag is de citroenvlinder erg veel gezien. De waarnemingen zijn niet egaal verspreid over het land, maar concentreren zich in het noordoosten. Vooral in Drenthe, Overijssel en het noordelijke deel van Gelderland waren ze volop aanwezig. Het zijn vooral de mannetjes die nu actief zijn. De citroenvlinder is een grote vlinder en de felgele mannetjes zijn ook op tientallen meters afstand te herkennen. Ze vliegen veel en je ziet ze patrouilleren door open bossen en door tuinen. Pas over een tijdje komen ook de vrouwtjes tevoorschijn, die met hun groenwitte kleur wat moeilijker zijn te onderscheiden van de koolwitjes, die ook binnenkort te zien zijn.

Tot in mei zijn citroenvlinders nog aanwezig. Dan leggen de vrouwtjes hun eitjes op jonge blaadjes van vuilboom en sterven. In de loop van juli verschijnt dan de volgende generatie. Op veel plaatsen zal de citroenvlinder de komende weken nog verschijnen. Uw eerste waarnemingen kunt u doorgeven aan de natuurkalender.

Citroenvlinder