De wintervlinder is er weer

vrijdag 18 november 2011

Ze worden weer gezien: wintervlinders. De komende weken kunt u ook in uw eigen omgeving, soms letterlijk om de hoek, de kleine wintervlinder tegenkomen. Deze nachtvlinder gaat pas goed vliegen als het even koud is geweest.

Het begin en het eind van de vliegtijd van de kleine wintervlinder hangt af van de weersomstandigheden. Ze beginnen vaak pas goed te vliegen na de eerste nachtvorst en tijdens zachte winters vliegen de vlinders soms nog tot half januari door. Inmiddels wordt de kleine wintervlinder al flink gemeld. Ze komen af op licht en zijn vaak op verlichte vensters aan te treffen. Een vlindertje dat de komende tijd bij de lamp bij de voordeur zit is hoogstwaarschijnlijk een kleine wintervlinder en de witte fladderaars in de koplampen van de auto ook! De kleine wintervlinder is algemeen in het hele land, hoewel de trefkans op de zandgronden groter is dan op klei en veengrond. Zowel de mannetjes als de vrouwtjes kunnen in het donker rustend of omhoog kruipend op boomstammen worden waargenomen.

De mannetjes hebben vleugels, de vrouwtjes niet. Deze kunnen dus ook niet vliegen, maar kruipen tegen boomstammen omhoog in de hoop door een mannetje te worden ontdekt. Tijdens de paring worden de vrouwtjes soms door de mannetjes meegedragen in de vlucht. Na de paring zet het vrouwtje haar eitjes af, vooral in spleten van de bast en op takjes, maar soms ook op allerlei onnatuurlijke ondergronden als muren en schuttingen. In het voorjaar komen daar de rupsjes uit. De rupsen kunnen na uitkomen makkelijk een week zonder eten en laten zich verspreiden door de wind. Vervolgens beginnen ze te eten aan het jonge uitlopende blad. De rupsen zijn belangrijk voedsel voor veel vogels, vooral mezen. U kunt de kleine wintervlinder overal vinden in de buurt van bomen, maar er zijn ook meldingen van tientallen exemplaren die op een flatmuur zaten. In sommige jaren gaat het om enorme aantallen. Dan worden er bomen met honderden vlinders gemeld.

KleineWintervlinder