Doe mee aan de eerste tuinvlindertelling!

vrijdag 17 juli 2009

In België hebben ze het al jaren: de tuinvlindertelling. Maar vlinders houden zich natuurlijk niet aan landsgrenzen. Dit jaar zal daarom ook in Nederland een tuinvlindertelling worden gehouden. Op 1 en 2 augustus wordt overal in Nederland en België goed gespeurd in duizenden tuinen. Alle waarnemingen kunnen worden doorgegeven op www.vlindermee.nl, of op de Belgische site www.vlindermee.be. En om het geheel nog feestelijker te maken, wordt de tuinvlindertelling op 31 juli geopend in de vlindertuin in Clinge.

Vlinders tellen in eigen tuin
Iedereen ziet wel eens vlinders in de tuin. Maar helaas gaat het de laatste jaren niet goed met de Nederlandse vlinders. De Vlinderstichting maakt zich sterk voor de bescherming van vlinders in Nederland. Door de vlinders in de tuin te tellen, kan je meten hoe het met de natuur in je omgeving is gesteld. ,,Kennis over aantallen tuinvlinders zijn voor De Vlinderstichting zeer waardevol. Want dat bijzondere vlindersoorten het niet goed doen, wisten we al, maar meer en meer blijkt dat ook onze ‘gewone’ vlinders van tuinen nog steeds achteruitgaan. Deze kennis kunnen we weer gebruiken voor bescherming', zegt Theo Verstrael, directeur van De Vlinderstichting. Met het doorgeven van waarnemingen aan De Vlinderstichting, kunt u dus bijdragen aan bescherming van vlinders!

Hoe werkt het?
Meedoen is heel makkelijk: tijdens het telweekend op 1 en 2 augustus telt u de vlinders in eigen tuin. Het maakt niet uit of u de vlinders op een bloem ziet, of fladderend door de lucht: alle vlinders die u ziet telt u. Maar je noteert van elke soort enkel het maximum dat je tegelijk waarnam.

Op de website www.vlindermee.nl kunt u deze maximale aantallen van de vlinders die u in de tuin zag doorgeven. Voor mensen die de smaak te pakken hebben is er ook een mogelijkheid om na het weekend “maandelijkse teller” te worden.

Feestelijke opening
Vlinders houden zich niet aan grenzen. Daarom zal de tuinvlindertelling feestelijk geopend worden op de grens van Nederland en België: in de vlindertuin van Clinge. Hier vliegen immers vlinders die zowel uit Nederland als uit België kunnen komen. Op vrijdag 31 juli bent u van harte welkom in de vlindertuin in Clinge: er is een informatiemarkt, een kleurwedstrijd en u kunt zelfs met een vlinderdeskundige op pad!

De Tuinvlindertelling is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernard Cultuurfonds en de Uyttenboogaard-Eliasen Stichting