Druk nachtvlinderweekend in dierentuinen

maandag 16 augustus 2010

Op vrijdagavond in Avifauna in Alphen aan den Rijn en op zaterdagavond in het Gaiapark in Kerkrade waren duizenden mensen aanwezig bij de nachtdierennachten. Ze waren zeer geïnteresseerd in informatie over nachtvlinders en vleermuizen.

Voor Avifauna, het vogelpark in Alphen aan den Rijn was dit de eerste avondopenstelling, maar gezien het succes zal dit vast en zeker nog vaker gaan gebeuren. Bij de kraam van De Vlinderstichting was het een permanente wachtrij van tientallen mensen. Bij het laken was het dringen geblazen om de fraaie populierenpijlstaarten te zien. Bij de korte lezingen over nachtvlinders, nachtvlinderen en vleermuizen was de zaal overvol en moesten tientallen mensen staan en de vleermuizenexcursie om 21.30 uur trok meer dan 200 (!!) deelnemers. Niet iedereen heeft daardoor de gewone dwergvleermuizen goed kunnen horen, maar wel is iedereen bewust geworden van het vele leven dat er ook ’s nachts is.

Ook in het Gaiapark te Kerkrade was de opkomst zeer groot. In deze grote dierentuin was De Vlinderstichting verspreid aanwezig, waardoor de grote drukte wat werd gespreid. Net als in de andere dierentuinen viel op hoe geïnteresseerd de mensen waren en hoe enthousiast over wat we ze konden laten zien. Ook nu startte het om 19.00 uur en pas na 21.00 uur kwamen de eerste vlinders op het licht af, maar ook in die eerste uren waren de mensen erg belangstellend. Wilt u het ook eens meemaken? Er zijn nog een aantal nachtvlindernachten in dierentuinen. Kijk daarvoor op de website.

Samen met de Nederlandse Vereniging voor Dierentuinen organiseert De Vlinderstichting deze zomer een nachtdierennacht in een groot aantal dierentuinen.

Deze nachtdierennachten zijn mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Coalitie voor Biodiversiteit en de Uyttenboogaart-Eliasenstichting.