Eitjes van de sleedoornpage tellen: wisselende resultaten

donderdag 16 februari 2012

Op de plekken waar de zeldzame sleedoornpage voorkomt, worden momenteel eitjes gezocht en geteld. Door dat te doen, kan De Vlinderstichting iets zeggen over de voor- of achteruitgang van deze vlinder. Op een aantal plekken worden dramatisch weinig eitjes gevonden, maar er zijn ook locaties waar deze vlinder nog steeds in redel

Vrijwilligers en medewerkers van De Vlinderstichting hebben de afgelopen weken eitjes van de sleedoornpage geteld. De tellingen worden gedaan als de bladeren van de bomen zijn en voordat de bloemknoppen gaan groeien. De bloemknoppen zijn namelijk wit en lijken sterk op de eitjes, waardoor betrouwbare tellingen niet mogelijk zijn.

Er zijn onder andere tellingen uitgevoerd in Zuid-Limburg, Wijk bij Duurstede, Ede, Wageningen, Apeldoorn, Zwolle, Zuidwolde, Steenwijk en Wolvega. De resultaten zijn erg wisselend.

Waarom eitjes tellen?

De meeste soorten worden 'als vlinder' geteld. Waarom nu juist bij de sleedoornpage de eitjes tellen? Dat heeft te maken met de verborgen levenswijze van deze vlinder. Hij vliegt in augustus en september, maar zit vaak hoog in de boomtoppen. Daat maakt hem moeilijk te zien: er kan dan niet op een betrouwbare manier geteld worden. De eitjes die de vlinders leggen, overwinteren in de sleedoornstruik. in de winter (tussen september en maart) zijn de struiken kaal en kan je de witte eitjes gemakkelijk vinden.

Minder eitjes in Zuid Limburg

In Zuid-Limburg zijn de laatste jaren al steeds minder eitjes gevonden en zijn dit jaar slechts vier eitjes gevonden op twee verschillende plaatsen. Ook de telling in Wageningen was teleurstellend. Er werd slechts één eitje aangetroffen, maar hier is de telling nog niet helemaal afgerond dus hopelijk komen er nog bij. In Apeldoorn, Zwolle en Zuidwolde was de situatie redelijk vergelijkbaar met de afgelopen jaren. In Wolvega (Weststellingwerf) werden meer dan 100 eitjes geteld, minder dan vorig jaar, maar nog steeds een grote hoeveelheid voor twee relatief kleine vliegplaatsen.

Nog niet ontdekt?

De sleedoornpage kan door zijn verborgen leefwijze gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Zo werd in januari van dit jaar een nieuwe vliegplaats van de soort ontdekt langs het Veluwemeer. De waarnemers zagen sleedoorn staan op een strandwal en zochten er even naar eitjes. Bij de tweede struik was het al raak. Zo zijn er op veel meer plaatsen langs de rand van de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug en in andere overgangsgebieden tussen hogere zandgronden en rivieren-, en veengebieden mogelijk nog vliegplaatsen van de soort.

Het beste is om de sleedoorn in het voorjaar, als deze in bloei staat en zeer opvallend is, in kaart te brengen. Vervolgens kunnen die plekken in de komende winter gericht worden afgezocht op eitjes. Wie weet waar deze schitterende vlinder nog meer voorkomt. U kunt uw waarnemingen doorgeven via telmee of via het speciale sleedoornpage invoerscherm van waarneming.nl. Meer informatie op de projectpagina Bescherming sleedoornpage.

eitjes Sleedoornpage zoeken