Kleine vos op zonnehoedGehakkelde aureliaDagpauwoogKoninginnenpage

Vlinder of libel gezien? Geef het door!

Vlinder gezien? Meld het hier.

Wanneer u vaker vlinders of libellen wilt doorgeven of andere soorten wilt melden, maak dan een account aan op Telmee.nl of op Waarneming.nl. U kunt daar ook uw eigen overzichtjes maken.

Waarom waarnemingen doorgeven?

De Vlinderstichting verzamelt alle waarnemingen van vlinders en libellen. Deze waarnemingen worden gebruikt voor bescherming. Bijvoorbeeld voor het maken van atlassen met verspreidingskaartjes. Maar ook voor het geven van inrichtings- en beheeradviezen voor wegbermen, parken en natuurgebieden.

Dagvlinders waarnemen, makkelijker dan het lijkt!

Ook zo benieuwd naar de verschillende manieren van waarnemen van dagvlinders en welke het beste bij u past? Veel mensen denken dat andere manieren van waarnemen moeilijk zijn om te doen, maar het is een stuk makkelijker dan u denkt! Deze online handleiding geeft u een korte beschrijving over de verschillende manieren van waarnemen.

Iedere soort telt

Alle waarnemingen zijn bij ons van harte welkom, dus ook gewone soorten als koolwitjes, gamma-uilen en lantaarntjes. De meest bijzondere waarnemingen die we binnen krijgen worden vermeld op de nieuwspagina.

Hoe waarnemingen doorgeven?

U kunt uw 'losse' waarnemingen op verschillende manieren doorgeven:

Meetnetten
Door middel van monitoringroutes is het mogelijk om de voor- en achteruitgang van vlinders op de voet te volgen. Door deze routes nauwkeurig en consequent te volgen ontstaat er zeer betrouwbare informatie die een goed beeld geeft over de ontwikkeling van vlinders in een bepaald gebied. Het is daarbij van belang dat er door het hele land op diezelfde manier geteld wordt.
Lees meer over de Meetnetten

Ook waarnemingen voor het Meetnet vlinders en het Meetnet libellen kunt u online doorgeven.

Vragen?
Neem contact op met De Vlinderstichting

Controle op waarnemingen

We streven er uiteraard naar om het waarnemingenbestand zo betrouwbaar mogelijk te houden. Daarom is het van belang dat waarnemingen van zeldzaamheden worden gecontroleerd op correctheid, onder andere door middel van aanwezige documentatie. Ga naar controle op waarnemingen om meer te lezen over hoe dit gedaan wordt.

1. ^ Dit invulbestand is eveneens handig bij het doorgeven van grote hoeveelheden waarnemingen
2. ^ Dit formulier is vooral handig bij het doorgeven van slechts een of enkele waarnemingen.

Laatste wijziging: 25 november 2011

Waarnemingen doorgeven

Waarnemingen doorgeven kan op van de volgende manieren:

Snelle invoer

Telmee

Mobiel waarnemen

Spreadsheet

Waarnemingenformulier

Meetnet vlinders

Meetnet libellen

Structureel waarnemingen doorgeven?

Wilt u helpen met het meer structureel doorgeven van waarnemingen kijk dan eens onder Landelijk Meetnet Dagvlinders of onder Landelijk Meetnet Libellen voor meer informatie.

Gewone pantserjuffer.
Pauwoogpijlstaart.