24 juli 2015

Geslaagde verjaardag pimpernelblauwtjes

Jan van der Made, oud directeur van De Vlinderstichting hield een korte toespraak
Donderdag 23 juli was er een verjaardagsfeestjes voor de pimpernelblauwtjes in de Moerputten bij Den Bosch. Vijfentwintig jaar geleden werd de soort er geherintroduceerd en hij doet het er goed. Dankzij het Life+ project: Blues in the Marshes zal er nog veel meer geschikt leefgebied ontstaan en zal de soort zich hopelijk flink in het gebied uitbreiden.

Om 12 uur verzamelden zich 50 belangstellenden bij de Moerputten. Daar waren diverse mensen bij die er ook 25 jaar geleden bij waren bij het loslaten van de blauwtjes. Een van hen was Jan van der Made, een van de oprichters van De Vlinderstichting en toentertijd de directeur. Hij was, naast Arjan van der Zee van Staatsbosbeheer en de wethouders van Heusden, Vught en Den Bosch de officiële vertegenwoordigers die een korte toelichting gaven.

De toespraken en het aansnijden van de pimpernelblauwtjes verjaardagstaart
Na de toespraken kwam het moment suprême: het aansnijden van de blauwtjestaart. Na de verorbering van deze lekkernij werden er diverse excursies door het terrein gehouden, waarbij de grote blauwtjeskenner van De Vlinderstichting, Irma Wynhoff, in eerste instantie de aanwezige pers te woord stond.

Het weer was gelukkig heel redelijk, met regelmatig zon en temperaturen duidelijk boven de twintig graden. Dat was te zien aan de vele vlinders die in het terrein rondvlogen. Bruin en oranje zandoogjes, kleine vuurvlinder, distelvlinders en diverse witjes waren volop aanwezig. Gelukkig liet ook het pimpernelblauwtje zich goed zien en iedereen kon de vlinder van dichtbij bewonderen en op de foto zetten.

Al met al een geslaagde bijeenkomst die we over 25 jaar zeker zullen herhalen.