Grote weerschijnvlinder breidt uit

donderdag 14 juli 2016

Een jaar of twintig geleden was de grote weerschijnvlinder een zeldzame verschijning in Nederland. Maar de laatste jaren wordt deze schitterende en bijzondere vlinder, die zijn naam dankt aan de blauwe 'weerschijn' op zijn vleugels, op veel meer plaatsen gemeld.

De grote weerschijnvlinder is een bijzondere vlinder. Niet alleen omdat hij maar op enkele plekken voorkomt, maar ook omdat hij op die vliegplaatsen in lage dichtheden voorkomt en je dus een kleine trefkans hebt.

Blauwe weerschijn

De naam grote weerschijnvlinder geeft informatie over het uiterlijk van de vlinder. De mannetjes zijn donkerbruin aan de bovenzijde met een paar lichte banen. Als de zon onder een bepaalde hoek op de vleugels schijnt, krijgt de vlinder een prachtige blauwe glans. Een actieve vlinder zie je regelmatig met de vleugels klapperen en dan zie je dus steeds weer de kleur veranderen van zwartbruin naar felblauw.

Smaken verschillen

Weerschijnvlinders zul je niet op bloemen vinden, zoals veel andere vlinders. Want ze hebben een hele andere voorkeur. Vaak kom je ze tegen op vochtige plekken op bospaden en slootkanten, waar ze drinken om mineralen op te nemen. Maar ook op uitwerpselen van diverse dieren, op aas, bijvoorbeeld een dode muis of konijn kun je weerschijnvlinders zien.

In het buitenland kan je weerschijnvlinders op jezelf zien als het heet is, want ook in ons zweet zitten mineralen waarop ze gek zijn. Vlinders landen dan ook regelmatig op handen en armen, om even een slokje zweet te snoepen.

Waar komt de grote weerschijnvlinder vlinder voor?

De grote weerschijnvlinder was in de jaren negentig een zeldzame vlinder. Vanaf de eeuwwisseling zien we hem echter op steeds meer plekken verschijnen. Dat heeft enerzijds te maken met het ontstaan van geschikte leefgebieden, maar zeker ook met het gedrag van de vlinder. Het lijkt er op dat hij veel meer zwerfgedrag vertoont dan vroeger en dus ook andere geschikte bossen in Noordwest-Overijssel, Groningen, Gelderland, Noord-Brabant en de Flevopolder bereikt.

De grote weerschijnvlinder op de kaart

De grote weerschijnvlinder leeft in relatief vochtige bossen. De planten waar de rups van eet zijn zijn voornamelijk boswilg, maar ook wel grauwe wilg. Je kan je de grote weerschijnvlinder zien in de laagveenbossen van de Lindevallei en de Weeribben, maar ook in het Kuinderbos in de Noordoostpolder. Op bijgaand kaartje is te zien waar de grote weerschijnvlinder in 2016 al is gezien.

Komt u een grote weerschijnvlinder tegen? Meld het dan (het liefst met een foto) via Waarneming.nl en of Telmee. De waarneming komt dan vanzelf bij ons terecht.

ApaturaIris GroteWeerschijnvlinder waarnemingen