Hyalaethea attemae verrast Vlaardingse wethouder

maandag 19 april 2010

Een nieuwe Indonesische vlindersoort is vernoemd naar Anny Attema, de Vlaardingse wethouder voor schoon, heel en fleurig. De vlinder heet Hyalaethea attemae sinds de officiële publicatie op 10 april 2010 in het wetenschappelijk tijdschrift SUGAPA.

Deze bijzondere vernoeming was een verrassend afscheidscadeau voor Anny Attema van de ambtenaren die het groene beleid van de wethouder hebben uitgevoerd. Het gaat om een opvallende vlinder die is ontdekt in het westelijk deel van Nieuw Guinea in Indonesië. De vlinder maakt deel uit van de familie beervlinders en is door de Nederlandse wetenschapper Rob de Vos ontdekt als nieuwe soort.

Rob de Vos heeft de vlinder al in 1993 ontdekt. De vlinder verbleef na ontdekking vele jaren naamloos in het Zoölogisch Museum in Amsterdam. Vlinderliefhebber Ben van As, die als heemtuinmedewerker in Vlaardingen werkt, heeft aan Rob de Vos het idee voorgelegd om de vlinder naar wethouder Attema te vernoemen, vanwege haar inzet voor het groenbeleid in Vlaardingen.

De groenambtenaren hebben het zeer gewaardeerd dat wethouder Attema zich inzette voor het verbeteren en uitbreiden van het groen in de stad. De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in de natuur en het groen in en om Vlaardingen. Vlaardingen viert dit jaar dat de stad in oktober 2009 is uitgeroepen tot Groenste Stad van Nederland door Stichting Entente Florale.