Veel gestelde vragen - koolwitjes in de klas

(foto: De Vlinderstichting) (foto: De Vlinderstichting)
(foto: Bob van de Dijk) (foto: Bob van de Dijk)
(foto: De Vlinderstichting) (foto: De Vlinderstichting)
(fotocollage: Peter Tump) (fotocollage: Peter Tump)

Hoe kan ik bestellen?

Iedereen kan koolwitjes bestellen. De koolwitjes zijn via De Vlinderstichting verkrijgbaar en worden met de post verstuurd gedurende de periode maart-september.

Bestellen

Wanneer wordt het pakketje geleverd?

In principe op de dag die u zelf heeft aangegeven. Soms doet de TNT Post er een dag langer over.

Wat heb je allemaal nodig?

Om de koolwitjes te verzorgen heb je nodig:

• een grote bak, afgedekt met gaas (bijvoorbeeld een aquariumbak)
  • verse (onbespoten!) koolbladeren
  • suikerwater
  • lepel en spons

Lees meer over de benodigdheden

Moet ik thuis zijn om het pakketje te ontvangen?

Ja.
Bij een bestelling van 1 t/m 3 pakketjes past de enveloppe door de brievenbus. Als u meer dan 3 pakketjes heeft besteld, moet u wel thuis zijn om ze te ontvangen. De rupsen hebben dezelfde dag nog verzorging nodig!

Hoe lang duurt het voordat de eitjes uitkomen?

Hoe snel de levenscyclus gaat, is afhankelijk van de tijd van het jaar. Hoe meer licht en warmte, hoe sneller de ontwikkeling gaat. De ontwikkeling van een eitje duurt ongeveer 4 tot 7 dagen.

Meer over de verzorging

Er zaten geen eitjes in het pakketje.

Eitjes van vlinders zijn heel erg klein. De eitjes vindt u in het petrischaaltje bij de poppen. Ze zijn heel klein en mensen die niet weten hoe ze eruit zien, kijken er soms overheen. Ze zitten als een kluitje gele bolletjes op een stukje koolblad.

Let op: pas uitgekomen rupsjes zijn slechts een paar millimeter lang en daarom nog veel lastiger te vinden. Soms lijkt het alsof het blad vuil is, maar dat zijn dan de rupsjes.

Hoe lang duurt het voordat de rupsen gaan verpoppen?

Hoe snel de levenscyclus gaat, is afhankelijk van de tijd van het jaar. Hoe meer licht en warmte, hoe sneller de ontwikkeling gaat. De ontwikkeling van een rups duurt ongeveer 13 tot 24 dagen. De rups vervelt in deze periode een paar keer en wordt steeds groter.

Meer over de verzorging

Wat moet ik de rupsen te eten geven?

De rupsen lusten bijna alle soorten kool. Bijvoorbeeld groene kool of spitskool, maar ook koolzaad van buiten. Kleine rupsen eten geen harde bladeren: liever geen witte en rode kool dus.

Let wel op dat de kool onbespoten is: aan bestrijdingsmiddelen gaan de rupsen dood.

Meer over de verzorging

Er is een rups ziek. Wat nu?

Soms worden de rupsen ziek of gaan ze dood. Dat hoort er helaas bij. In de natuur gebeurt dit ook. Zieke rupsen kunt u herkennen aan te natte en rode uitwerpselen. En vaak worden de rupsen een beetje 'slijmerig'. Soms hebben de rupsen die gaan verpoppen rode droge uitwerpselen. Dit is wel normaal.

Maak de bak dagelijks schoon om ziektes te voorkomen.

Meer over het voorkomen van ziektes

Hoe lang duurt het voordat de vlinders uit de pop komen?

Hoe snel de levenscyclus gaat, is afhankelijk van de tijd van het jaar. Hoe meer licht en warmte, hoe sneller de ontwikkeling gaat. De ontwikkeling van pop tot vlinders duurt ongeveer 8 tot 16 dagen.

Meer over de verzorging

Er zijn vlinders uit de poppen gekomen. Wat moet ik nu doen?

Als de vlinder uit de pop kruipt, klimt hij op een takje om te drogen. De vlinders die uitkomen kunt u meteen vrijlaten.

U kunt de vlinders ook in bak laten tot ze eitjes hebben gelegd. De bak moet dan niet te klein zijn: vlinders moeten de ruimte hebben om te vliegen. De vlinders leven van nectar uit bloemen. Kunstnectar kunt u maken door negen delen water in een bakje te doen met één deel suiker of honing. Doe ook een pannenspons in het bakje, of doe er een deksel met gaatjes op.

Meer over de verzorging

Waar kan ik meer lezen over de verzorging?

U kunt hier meer lezen over de verzorging van uw eitjes, rupsen en vlinders:

Hoe lang leven vlinders?

De vlinders van het groot koolwitje leven ongeveer 10 tot 20 dagen.