Laatste zomergroet?

vrijdag 4 december 2009

Er zijn de afgelopen dagen, ondanks dat het al december is, toch nog dagvlinders gemeld. Zo was er een foto van een kleine vos op bloeiende planten in een tuin in De Wijk in Drenthe, alsof het zomer is.

H. Meinen meldde bij het opsturen van de foto naar De Vlinderstichting: “Deze Kleine Vos kwam op 1 december nog even afscheid nemen van onze tuin”. Het zijn inderdaad de allerlaatste gewone vlinderwaarnemingen. Deze kleine vos, maar ook de dagpauwoog, citroenvlinder en gehakkelde aurelia zullen nu hun overwinteringsplek op gaan zoeken. Daaruit worden ze alleen gewekt door hoge temperaturen. Zo wordt er nogal eens een kleine vos gemeld uit een kerk tijdens de kerstvieringen. Dan wordt de kachel flink opgestookt en zijn er veel meer mensen bij de dienst dan normaal, waardoor het extra warm wordt en de vlinders uit hun winterslaap ontwaken. Ook zouden atalanta, distelvlinder en oranje luzernevlinder nog gezien kunnen worden. Deze trekvlinders hebben geen winterslaap en kunnen hier alleen de winter door komen als er geen flinke vorst is, het regelmatig warm is en als er dan ook bloeiende planten aanwezig zijn om bij te tanken.