Let op! De gele luzernevlinder komt eraan.

maandag 11 juli 2011

De afgelopen dagen komen er steeds meer meldingen van de gele luzernevlinder bij De Vlinderstichting binnen. Het lijkt een erg goed jaar te worden voor deze trekvlinder.

De waarnemingen zijn tot dusver vanuit alle delen van het land afkomstig, van Ameland in het noorden tot de Sint Pietersberg in Zuid-Limburg. Ook uit Overijssel en het rivierengebied komen meldingen. De Mannetjes zijn prachtig citroengeel en patrouilleren soms uren boven bloemrijke plaatsen waar ze vrouwtjes verwachten. Heel af en toe gaan ze even op een bloem zitten om een slokje te drinken, maar al snel vliegen ze weer door. Dat betekent dat ze niet zo makkelijk op de foto zijn te krijgen, maar omdat ze vrij lang op een locatie aanwezig kunnen zijn is dat met wat geduld en geluk, toch voor elkaar te krijgen. We zijn zeer benieuwd hoeveel gele luzernevlinders er de komende weken gezien zullen worden en vragen iedereen om waarnemingen door te geven via telmee of waarneming.nl.

GeleLuzernevlinder invasie trekvlinders