20 januari 2017

Monniksparkiet, Chinese wolhandkrab en geraniumblauwtje in nieuwsbrief exoten

Er zijn heel wat exotische planten en dieren in ons land tegenwoordig. Er zijn erbij die invasief genoemd kunnen worden. Deze breiden zich sterk uit, vaak ten koste van hier van oorsprong thuishorende soorten. De laatste jaren wordt hier meer aandacht voor gevraagd onder andere door het uitbrengen van een nieuwsbrief. Inmiddels is nummer 18 verschenen met weer een erg gevarieerd aanbod aan exoten.

Zo wordt uitgebreid in gegaan op een aantal mooie en fotogenieke stinkzwammen; de traliestinkzwam en de inktviszwam. Dat de haklsbandparkiet zich hier in Nederland heeft gevestigd is wel bekend en in West Nederland kun je daar ook niet omheen, maar ook de monniksparkiet komt hier al tientallen jaren voor op een paar plekken. In de nieuwsbrief meer informatie daarover. Ook het geraniumblauwtje komt even ter sprake, met een kort overzicht van de waarnemingen van het afgelopen jaar. Dit exotisch blauwtje komt jaarlijks wel even langs, maar er is geen sprake van dat hij invasief is of dat andere soorten er last van hebben.

Kijk voor dit en ander exotennieuws in exotennieuwsbrief 18.

Het geraniumblauwtje dat in juli van vorig jaar in een tuin in Bilthoven werd gezien (foto: Sylvia van Leeuwen)