Nachtvlinderestafette wordt nachtvlinderbelevenis

donderdag 21 mei 2015

Op zaterdag 23 mei start op natuurkampeerterrein Landgoed Het Zand (Zelhem) de Nachtvlinderbelevenis 2015. Van Lauwersmeer tot Vaalserberg staan achttien avonden gepland waarop iedereen op een bijzondere manier kennis kan maken met enkele van onze ruim tweeduizend soorten bonte en bruine, grote en kleine nachtvlinders.

In 2012 werd door de Stichting Natuurkampeerterreinen, De Vlinderstichting en Natuurpresentaties de nachtvlinderestafette op de kaart gezet. Met Kees Boele als rondreizende vlinderpresentator werden in drie jaar tijd tientallen natuurkampeerterreinen en ook reguliere campings bezocht.

Vanaf het voorjaar 2015 wordt opnieuw ingezet op beleven van onze spectaculaire nachtelijke natuur. Nieuw is dat niet alleen kampeerterreinen deelnemen aan de Nachtvlinderbelevenis. Op de lijst staan ook een dorpshuis in Koekangerveld, wilde bloemenzaden kwekerij Cruydt-Hoeck (Nijeberkoop) en SBB boerderij ’n Witten (Markelo) samen met IVN Rijssen-Enter.

Iedereen, van jong tot oud, wordt uitgenodigd om traditioneel of comfortabel kennis te komen maken met bijzondere vlinders. Sommige locaties kiezen voor een sober programma, geheel met focus op vlinders. Het andere uiterste is een vlinderavontuur in het Lauwersmeer. Met de zeilklipper Najade worden gasten naar een onbewoond eiland gebracht waar lamp en laken opgesteld worden. Onder het genot van heerlijke hapjes en drankjes is het vervolgens wachten op grote pijlstaarten en bontgekleurde spanner. Of bijna Brabants bourgondisch genieten zoals de Duiventoren (Dorst) en De Biezen (Aarle-Rixtel) gaan aanbieden.
Verschillende activiteiten worden door beheerders van de locaties gratis aangeboden, voor andere wordt een bijdrage gevraagd in de kosten.

Alle data van de Nachtvlinderbelevenis zijn te vinden in de digitale agenda.

KeesBoele nachtvlinderbelevenis natuurpresentatie