groot koolwitjekoolwitjes in de klasEen in samenwerking met Stichting Veldwerk Nederland samengestelde map om onderzoek te doen naar Vlinders en Libellengevlekte glanslibel

Veelgestelde vragen over koolwitjes in de klas

Wanneer wordt het pakketje geleverd?

In principe op de dag die u zelf heeft aangegeven (op dinsdag of donderdag). Soms doet de TNT Post er een dag langer over.

Moet ik thuis zijn om het pakketje te ontvangen?

Ja.
Bij een bestelling van 1 t/m 3 pakketjes past de enveloppe door de brievenbus. Als u meer dan 3 pakketjes heeft besteld, moet u wel thuis zijn om ze te ontvangen. De rupsen hebben dezelfde dag nog verzorging nodig.

Hoe lang duurt het voordat de eitjes uitkomen?

De rupsjes die uit de eitjes komen zijn maar een paar millimeter lang.
De ontwikkeling van een eitje duurt ongeveer 4 tot 7 dagen.

Er zaten geen eitjes in het pakketje.

Eitjes van vlinders zijn heel erg klein
De eitjes vindt u in het petrischaaltje bij de poppen. Ze zijn heel klein en mensen die niet weten hoe ze eruit zien, kijken er soms overheen. Ze zitten als een kluitje gele bolletjes op een stukje koolblad.

Pas uitgekomen rupsjes zijn slechts een paar millimeter lang en daarom nog veel lastiger te vinden. Soms lijkt het alsof het blad vuil is, maar dat zijn dan de rupsjes.

Wat moet ik de rupsen te eten geven?

Rupsen van het groot koolwitje eten onbespoten kool.
De rupsen lusten bijna alle soorten kool. Bijvoorbeeld groene kool of spitskool, maar ook koolzaad van buiten. Kleine rupsen eten geen harde bladeren: liever geen witte en rode kool dus. Let wel op dat de kool onbespoten is: aan bestrijdingsmiddelen gaan de rupsen dood.

Hoe lang duurt het voordat de rupsen gaan verpoppen?

Rupsen eten veel en groeien snel.
De ontwikkeling van een rups duurt ongeveer 13 tot 24 dagen. De rups vervelt in deze periode een paar keer en wordt steeds groter.

Hoe lang duurt het voordat de vlinders uit de pop komen?

Als de vlinder uit de pop komt, moet hij eerst even 'drogen'.
Hoe snel de levenscyclus gaat, is afhankelijk van de tijd van het jaar. Hoe meer licht en warmte, hoe sneller de ontwikkeling gaat. De ontwikkeling van pop tot vlinders duurt ongeveer 8 tot 16 dagen

Er zijn vlinders uit de poppen gekomen. Wat moet ik nu doen?

Als de vlinder uit de pop kruipt, klimt hij op een takje om te drogen.
De vlinders die uitkomen kunt u meteen vrijlaten.

U kunt de vlinders ook in bak laten tot ze eitjes hebben gelegd. De bak moet dan niet te klein zijn: vlinders moeten de ruimte hebben om te vliegen. De vlinders leven van nectar uit bloemen. Kunstnectar kunt u maken door negen delen water in een bakje te doen met één deel suiker of honing. Doe ook een pannenspons in het bakje, of doe er een deksel met gaatjes op.

Lees meer bij Verzorging

Hoe lang leven vlinders?

De vlinders van het groot koolwitje leven ongeveer 10 tot 20 dagen.

Laatste wijziging: 4 mei 2012
Eitjes van het groot koolwitje.
Rupsen van het groot koolwitje.
Pop van het groot koolwitje.
Groot koolwitje.