groot koolwitjekoolwitjes in de klasEen in samenwerking met Stichting Veldwerk Nederland samengestelde map om onderzoek te doen naar Vlinders en Libellengevlekte glanslibel

Meer informatie zoeken

Er is veel geschreven over vlinders en ook over libellen komt steeds meer informatie beschikbaar. Een kleine selectie van die informatie staat al op deze website: informatie over klimaat, rupsen, vlinders en libellen kun je op de site bekijken of downloaden als pdf-file.

Om je op weg te helpen met je onderzoek naar vlinders en libellen vind je hier een overzicht van de belangrijkste standaardwerken (boeken) over vlinders en libellen en een start voor een zoektocht op internet.

Welke internetsites zijn nuttig?

www.vlinderstichting.nl
Website van De Vlinderstichting met informatie over de activiteiten van de organisatie. Met actuele informatie over vlinders en libellen. Op deze site van De Vlinderstichting vind je onder het kopje ‘onderwijs’ een link naar een lijst met andere sites over vlinders en libellen. Wees erop bedacht dat de informatie op internet niet altijd juist hoeft te zijn. De links naar sites die wij aangeven, zijn door De Vlinderstichting als betrouwbaar beoordeeld als het gaat om informatie over vlinders en libellen.

Vlinder- en libellenwerkgroepen
In Nederland zijn ruim 60 vlinder- en libellenwerkgroepen actief. Dit zijn vrijwilligers die veel met vlinders en libellen bezig zijn. Het zijn meestal mensen die veel weten van vlinders en libellen en die jaarlijks veel waarnemingen verzamelen. Als je meer wilt weten over de vlinders en libellen bij jou in de buurt dan kun je contact opnemen met een werkgroep. Een overzicht van de contactpersonen vind je op www.vlinderstichting.nl

www.vlindernet.nl
Website van De Vlinderstichting met wetenschappelijke informatie over vlindersoorten in Nederland. Alle 53 dagvlinders van ons land en veel van de 2000 nachtvlinders zijn er te vinden. Ook voor informatie over rupsen.

www.vlinderskijken.nl
Website van De Vlinderstichting met algemene informatie over vlinders en een overzicht van de twintig algemeenste dagvlinders van ons land.

Welke boeken kan je gebruiken?

Wanneer je deze boeken niet in de bibliotheek kunt vinden, dan zijn ze te koop in de boekhandel of te bestellen via de KNNV Uitgeverij (Postbus 19320, 3501 DH Utrecht, telefoon 030-2333544, info@knnvuitgeverij.nl).

Nachtvlinders in beeld
Schrijvers: F. van Alebeek, M. van Zuijen
De 30 dagactieve nachtvlinders die in dit boekje beschreven worden zijn voorzien van schitterende aquarellen van Annemarie van Lierop. Vanaf 10 jaar. In handig meeneemformaat.
Uitgever: KNNV, Utrecht en De Vlinderstichting, Wageningen (1998) , ISBN 90-5011-113-0

Dagvlinders in beeld
Schrijver: Frank Bos.
Een informatief boekje met veel informatie over vlinders en beschrijvingen van alle algemeen in Nederland voorkomende soorten dagvlinders. Met uitklapkaart om vlinders te herkennen. Vanaf 10 jaar. In handig meeneemformaat.
Uitgever: KNNV, Utrecht en De Vlinderstichting, Wageningen (2001), ISBN 90-5011-145-9

Libellen in beeld
Schrijver: Frank Bos
Een informatief boekje met veel informatie over libellen en beschrijvingen van alle algemeen in Nederland voorkomende soorten libellen . Met uitklapkaart om libellen te herkennen. Vanaf 10 jaar. In handig meeneemformaat.
Uitgever: KNNV Uitgeverij, Utrecht (2003), ISBN 90 5011 164 5

Veldgids dagvlinders
Schrijvers: Irma Wynhoff, Chris van Swaay en Jan van der Made.
Veldgids van de dagvlinders uit Noordwest-Europa. Bevat alle dagvlinders van Europa (ca. 450 soorten).
Uitgever: De Vlinderstichting, Wageningen en KNNV, Utrecht (1999), ISBN 90-5011-123-8

Veldgids libellen
Schrijvers: Frank Bos, Marcel Wasscher
Tweede druk met Rode Lijst van Nederland en Vlaanderen. In deze gids worden alle Noord- en Midden-Europese libellensoorten beschreven. De beschrijvingen van de 96 soorten worden aangevuld met duidelijke zwart-wittekeningen en prachtige kleurenfoto's.
Uitgever: KNNV Uitgeverij, Utrecht (1997), ISBN 90 5011 101 7

De Nederlandse Libellen
Schrijvers: Nederlandse Vereniging voor Libellenstudie
De Atlas van de Nederlandse libellen behandelt de verspreiding en ecologie van alle Nederlandse libellensoorten. Ook vind je er algemene informatie over bijvoorbeeld de lichaamsbouw, de levenswijze en de evolutie van libellen. Een boek waarin je de meest volledige informatie over libellen kunt vinden.
Uitgever: Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis, KNNV Uitgeverij, European Invertabrate Survey Nederland (2002), ISBN 90 5011 154 8

Vlinders in de tuin
Schrijvers: Inge van Halder, Liesbeth ten Hallers en Tim Pavlicek
Een boek met tips en praktische aanwijzingen om van elke tuin, terras of balkon een aantrekkelijke plek te maken. En niet alleen voor vlinders en libellen, maar ook voor andere bijzondere insecten, zoals rosse metselbijtjes, zweefvliegen en lieveheersbeestjes. Met uitgebreide plantenlijst en voorbeeldontwerpen van verschillende typen tuinen.
Uitgever: KNNV Uitgeverij, Utrecht en De Vlinderstichting, Wageningen (2001), ISBN 90 5011 124 6
Praktisch natuurbeheer: vlinders en libellen
Wegwijzer voor natuurprojecten
Schrijver: Dick Groenendijk & Titia Wolterbeek
Met de concrete tips in dit boek kunnen buurtbewoners, leden van (natuur)verenigingen, leerkrachten en natuurbeherende vrijwilligers daadwerkelijk iets betekenen voor vlinders en libellen en daarmee voor alle natuurlijke bewoners van kleine stukken groen.
Uitgever: KNNV, Utrecht en De Vlinderstichting, Wageningen (2001), ISBN 90 5011 149 1

Laatste wijziging: 22 oktober 2009