Kleine vos op zonnehoedGehakkelde aureliaDagpauwoogKoninginnenpage

Mobiel waarnemen

De Vlinderstichting heeft, samen met Waarneming.nl, 'mobiel waarnemen' mogelijk gemaakt. Wanneer je een geschikte smartphone of pda hebt, kun je heel simpel je waarnemingen in het veld opslaan en, zodra je een internetverbinding hebt, in een keer uploaden naar Waarneming.nl. Via Waarneming.nl komen de gegevens dan bij De Vlinderstichting terecht. In combinatie met een gps hoef je zelfs niet meer de lokatie aan te geven, dat gebeurt allemaal automatisch.

Hoe gaat het in zijn werk?
  1. Zorg dat je een waarnemersnummer hebt van Waarneming.nl. Wanneer je dat nog niet hebt, kun je het nu aanvragen. Je krijgt het dan per omgaande per e-mail toegestuurd. Je hebt dit nummer nodig omdat je waarnemingen daarheen geupload worden.
  2. Vul op de site van Waarneming.nl je waarnemersnummer van De Vlinderstichting in. Dit gaat als volgt: login -> ga naar Mijn waarneming.nl -> klik op Lidmaatschapsoverzicht / toevoegen -> kies Nieuw lidmaatschap toevoegen -> kies 'Vlinderstichting (PGO)' en vul je lidnummer in.
  3. Download (zie link onderaan) het programma WnSmart (voor smartphones) of WnPda (voor pda's) en installeer het op je apparaat. Heeft uw telefoon een touchscreen, gebruik dan ook WnPda!
  4. Bij het programma is een duidelijke handleiding beschikbaar en wanneer je problemen tegenkomt kun je advies vragen op het forum van Waarneming.nl of bij .

Meer informatie:

Laatste wijziging: 25 maart 2013