Parende vuurjuffersBruinrode heidelibel

Aanleg van een vijver

Voor het aanleggen van een vijver kunt u het beste vijverfolie gebruiken. Daarmee is het mogelijk om zelf de vorm van de vijver te bepalen en kunt u bijvoorbeeld ook een moerasgedeelte creëren. EPDM- of rubberfolie is het minst belastend voor het milieu. Bij een hoge grondwaterstand kan een vijver ook zonder folie worden aangelegd.

Ligging van de vijver

De vijver moet zo aangelegd worden dat hij niet de hele dag in de zon ligt. Vijf a zes uur zon (bij voorkeur ochtendzon) is voldoende. Let ook op de schaduwgevende planten langs de vijver. Zorg ervoor dat ze niet zo dicht bij de vijver staan dat hun blad en vruchten er in het najaar in kunnen vallen. Let er ook op dat de vijver zo voedselarm mogelijk is door geen bemeste borders of gazons strak naast de vijver te leggen want dat geeft nutriëntenbelasting en dus algen en soortgelijke narigheid.

Diepte van de vijver

Het diepste gedeelte van een vijver moet minimaal 80 centimeter diep zijn. Hierdoor vriest de vijver in de winter niet helemaal dicht en kunnen dieren als kikkers in de modder op de bodem overwinteren. Ook wordt hiermee voorkomen dat de vijver in de zomer oververhit raakt.

Zorg ervoor dat de oever van de vijver gelijkmatig afloopt. Hierdoor kunnen amfibieën makkelijk de vijver in- en uitkomen. Om dit te vergemakkelijken, kunt u ook terrassen aanleggen langs de oevers, van bijvoorbeeld 30 centimeter breed en 10 centimeter diep. Breng op deze terrassen een dun laagje speciale vijveraarde of leemhoudend zand aan dat zorgt voor een goede buffercapaciteit.

Laatste wijziging: 11 mei 2016

Libellen in de winter

Bijna alle libellen overwinteren als larve op de bodem van de vijver. Maar er zijn twee uitzonderingen: de bruine winterjuffer en de noordse winterjuffer.

Dit zijn de enige twee soorten in Nederland die als imago overwinteren, waardoor ze zo'n acht maanden oud kunnen worden. Het zijn taaie dieren: ze kruipen diep weg tussen de vegetatie en wachten daar op het voorjaar. Zelfs tegen bevriezing zijn deze dieren bestand!

Bruine winterjuffer.