Parende vuurjuffersBruinrode heidelibel

Onderhoud

Waterviolier is een een echte waterplant.
Een vijver die goed doordacht is aangelegd, vergt niet al te veel onderhoud. Indien nodig, kan in het najaar een overschot aan echte waterplanten worden verwijderd. Als de waterplanten goed groeien, moet in het najaar een flink deel ervan voorzichtig met een hark weggehaald worden zonder de bodem om te roeren. Laat de planten, voor ze op de composthoop worden gelegd, een tijdje op de kant liggen. Hierdoor krijgen de dieren die zich nog tussen de planten bevinden een kans weer naar de vijver terug te keren.

Met het bijknippen van de oeverplanten kunt u het beste wachten tot het voorjaar. Veel kleine dieren overwinteren in of tussen de planten en vogels kunnen nog veel zaadjes lospeuteren uit de uitgebloeide bloemen.

Laatste wijziging: 2 november 2009

Vijvers en andere waterpartijen zijn belangrijk voor libellen omdat ze er hun eitjes leggen zoals deze watersnuffel.
Bloedrode heidelibel.