Symposium 'Licht op Natuur' met André Kuipers

woensdag 14 mei 2014

De Nationale Nachtvlindernacht wordt dit jaar voor de tiende keer gehouden. Dat vieren we met het minisymposium 'Licht op Natuur' in Wageningen. Aansluitend vindt er een spectaculaire nachtvlindernacht plaats met een groot aantal lichtopstellingen. Iedereen is van harte welkom om het jubileum met ons te komen vieren.

Direct voorafgaand aan de start van de Nationale Nachtvlindernacht houdt De Vlinderstichting op 27 juni in Hotel de Wageningsche Berg in Wageningen van 20:00u tot 21:45u een minisymposium over de effecten van nachtelijk kunstlicht op natuur, waaronder nachtvlinders.

Ruimtevaarder André Kuipers

Op dit symposium zal de bekende ruimtevaarder André Kuipers de openingslezing verzorgen. Hij heeft tijdens zijn NASA-expeditie beelden gemaakt van het nachtelijk kunstlicht op aarde en heeft een passie voor natuur. Na André Kuipers zullen onderzoekers van Philips, Wageningen Universiteit en De Vlinderstichting spannende lezingen geven over grootschalig Licht op Natuur onderzoek in Nederland naar de effecten van kunstlicht op natuur, van vogels, vleermuizen tot vlinders.

Nachtvlinderen in het arboretum

Na afloop gaan we met z’n allen nachtvlinderen in het Groot Arboretum Belmonte, in Wageningen. Deze botanische tuin ligt naast Hotel de Wageningsche Berg. Daar willen wij graag met 25 lakenopstellingen gaan staan en diverse bomen insmeren met een stroopmengsel. Deze eenmalige, zeer lokale vorm van lichtvervuiling wordt een spectaculair gezicht!

AndreKuipers Lichtopnatuur NationaleNachtvlindernacht symposium