Trektocht atalanta in volle gang

maandag 19 september 2016

De atalanta is een vlinder die je overal in Nederland kan tegenkomen. Hij is te herkennen aan zijn zwart met rode vleugels. Maar er is iets bijzonders aan: de atalanta overwintert namelijk niet in ons land.

Ieder jaar vliegen grote aantallen atalanta’s uit Zuid-Europa naar Nederland en brengen hier een of meer nieuwe generaties voort. De vlinders drinken op bijvoorbeeld koninginnenkruid, klimop, distels en vlinderstruik. Vooral in het najaar komen ze ook af op rottend fruit en sap van bloedende bomen. De dichtheid is hoog, zo´n 10 tot 34 vlinders per hectare. Soms kunnen grote aantallen atalanta´s bij elkaar worden gezien, bijvoorbeeld op plaatsen waar veel koninginnenkruid of klimop groeit.

De grote trektocht

De atalanta is een zeer mobiele vlinder die gemakkelijk grote afstanden kan afleggen. Ieder najaar verlaten de atalanta's ons land en gaan ze onder weg naar hun overwinteringsgebieden in Zuid-Europa en Noord-Afrika.

Tijdens de trek vliegt de vlinder doorgaans alleen of met enkele individuen, en dus niet in grote groepen zoals vogels dat doen. Vooral langs de kust worden vaak trekkende atalanta's waargenomen die weer terugkeren naar het zuiden. Je ziet dan ongeveer iedere minuut een vlinder voorbij vliegen.

Voedsel voor vlinders

Omdat ze nog zo'n lange reis moeten maken, is het belangrijk dat atalanta's veel voedsel beschikbaar hebben. Zo drinken ze bijvoorbeeld uit bloemen die nog laat bloeien, zoals herfstaster, koninginnenkruid of hemelsleutel. Ook zijn ze dol sap van rottend fruit. Een schaal met wat appels, pruimen, peren of bananen kan heel veel vlinders aantrekken! Ook bloeiende klimop is een belangrijke voedselbron voor vlinders. Knip klimop dus nog niet af, maar laten hem bloeien voor de vlinders!

De atalanta's die naar het zuiden trekken planten zich daar voort: hun nakomelingen keren volgend jaar weer terug naar Nederland.
Door de stijgende temperaturen zien we echter dat ook steeds vaker atalanta's in Nederland proberen te overwinteren. Als er geen strenge vorst is dan lukt dat, maar zodra de temperaturen onder de -10 zakken sterven de atalanta's.

Wil je zelf de trekkende atalanta's zien? Ga dan op een dag met weinig wind naar een plek waar weinig obstakels zijn zodat je ver kan kijken. Bijvoorbeeld langs de kust, een rivier of een weiland. Kijk richting het noorden. Als het goed is zie je ongeveer elke 30 seconden tot 2 minuten een vlinder voorbij komen.

Atalanta overwinterend trekvlinders