steenrode heidelibelklein koolwitje op sleedoornheideblauwtjedistelvlinder op kattenstaart
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

24 april 2017

Van kroeg tot kraamkamer

Er wordt de komende dagen weer hard in de tuin gewerkt. Veel mensen vinden het leuk als er ook vlinders, vogels en andere dieren van hun tuin gebruik maken. Je tuin kan een kroeg zijn, waar ze wat te eten en drinken halen, maar je kunt er ook voor zorgen dat het een kraamkamer is, waar ze zich ook voortplanten.

Als straks in juli en augustus de vlinderstruik of andere tuinplanten bloeien, dan zien we daar vast en zeker citroenvlinders op drinken. De nectar die ze uit bloeiende planten halen is belangrijk als brandstof. Zonder brandstof kunnen ze niet vliegen.

Nectar: het hele jaar door!

Vlinders hebben van vroeg in het voorjaar tot in het late najaar een drankje kunnen nuttigen, want van februari tot in november zijn er vlinders aanwezig. Vroeg in het jaar kun je bijvoorbeeld denken aan winterheide, vroegbloeiende kamperfoelie of sneeuwbal, laat in het jaar zijn herfstaster en klimop uitstekende voedselplanten.

Vuilboom voor citroenvlinders

Je kunt nog een stapje verder gaan. Want is het niet veel leuker als je tuin een thuis is? Niet alleen kroeg, maar ook kraamkamer? Voor de citroenvlinder is dat heel eenvoudig. Vuilboom of sporkehout (Rhamnus frangula) is de kroeg en kraamkamer ineen. Het is naast een geweldige nectarbron voor bijen, zweefvliegen en vlinders ook een waardplant voor zowel boomblauwtje als citroenvlinder. Bovendien krijgt hij bessen die weer heerlijk worden gegeten door vogels zoals de merel.

Het vrouwtje van de citroenvlinder legt eitjes op de vuilbbom