Veel waarnemingen buxusmot

vrijdag 3 juli 2015

Er zijn de afgelopen dagen weer buxusmotten gezien. Deze zwarte-witte vlinder is afkomstig uit Azië en komt pas sinds 2007 in Nederland voor. Hij lijkt zich steeds verder uit te breiden.

De buxusmot (Cydalima perspectalis) is een microvlinder en komt van oorsprong uit Azië (Japan, Zuid-Korea, China). In 2006 dook hij op in Europa: in Baden-Württemberg (Duitsland). Vanaf 2007 werd hij ook in Nederland gemeld. Afgelopen jaar was dat op tientallen locaties, met name in Midden-Nederland. En ook dit jaar zijn er weer verschillende waarnemers die de vlinder bij De Vlinderstichting melden. Ervaring uit Duitsland leert dat de soort zich met circa 5 tot 6 kilometer per jaar verspreidt.

Schade

Vermoedelijk is de buxusmot rond 2005 in Duitsland geïntroduceerd via import van Buxus of ander materiaal uit Azië. De vlinders leggen hun eitjes op verschillende soorten Buxus. Daar kunnen de rupsen flinke schade toebrengen. Terwijl in het oorspronkelijke verspreidingsgebied Buxus microphylla de belangrijkste waardplant is, blijken ook allerlei andere soorten ten prooi te vallen aan de vraatzucht van de rupsen. Duitse onderzoekers stelden overigens vast dat bij die rupsen vooral de buxusvariëteit ‘Rotundifolia’ erg in de smaak valt. Opvallende symptomen zijn dode en aan elkaar gesponnen blaadjes en ‘bladskeletten’.

Lees meer hierover op de informatiesheet van de NVWA

Buxusmot gezien? Geef het door!

De Vlinderstichting wil graag in kaart brengen hoe de Buxusmot zich verspreidt. Heeft u er eentje gezien? Meld het dan via Telmee of Waarneming.nl. Dan komt de melding vanzelf bij ons terecht.

Buxusmot exoten microvlinder