Vlinders een maand later dan normaal

maandag 3 juni 2013

Hoewel de meeste vlindersoorten dit jaar maar een of twee week later begonnen te vliegen zien we nu, begin juni, dat door de kou de vlinderbevolking heel vergelijkbaar is met die van begin mei in de afgelopen jaren. De Vlinderstichting kan dat concluderen aan de hand van de gegevens die afgelopen maand zijn verzameld.

Een waarnemer meldt het volgende: 'Zondagochtend 2 juni was het prachtig zonnig weer en dus perfect voor een vlinderwandeling door het Weerterbos. De zon scheen fel en het frisgroene blad van eik en vuilboom gaf het bos een lenteachtige uitstraling. De eerste soort die we te zien kregen was een koninginnenpage, in Zuid-Nederland geen zeldzaamheid. Even later zagen we in het lage gras de eerste landkaartjes drinken. Deze vlinder heeft in het voorjaar oranje met donkerbruine vleugels. In de bosrand vlogen veel citroenvlinders, zowel mannetjes als vrouwtjes. We konden zelfs minutenlang getuige zijn van de balts, waarbij het mannetje en het vrouwtje continu achter elkaar aan vliegen.'

De Vlinderstichting ziet hier een ander beeld dan normaal. De vlinders die genoemd worden, zijn soorten die we kennen van begin mei. Andere waarnemingen bevestigen dit. Bont dikkopjes bijvoorbeeld, vliegen normaal gesproken vanaf de tweede helft mei. Nu zijn deze vlinders net uit de pop. Je ziet ze in andere jaren vaak en veel drinken uit de bloemen van braam, maar die staat nog maar mondjesmaat te bloeien. Over een week of twee staat deze volop in bloei en wie weet zien we dan ook nog veel bont dikkopjes.

Ook het oranjetipje is later dan normaal. Overal in het land zijn ook de vlinders nog volop gezien. Dat is eigenlijk een soort die na half mei maar mondjesmaat wordt gezien en de laatste jaren al begin mei al bijna uitgevlogen was.

Niet verontrustend

Het is dus duidelijk te zien dat ook de vlinders reageren op het koude voorjaar. Op dagen dat het te koud is en ook de zon niet schijnt, zitten de vlinders helemaal in rust. Als ze stil zitten, slijten ze niet en dat betekent dat ze langer zullen leven (zie ook ons bericht 'Vlinders leven langer dankzij kou').

Dat betekent dus ook dat complete rust, zoals bij koud en bewolkt weer, niet direct dodelijk is voor een vlinder, maar dat hij minder slijt en dat hij dus langer door kan vliegen. We hoeven dus niet verontrust te zijn, hoewel het prettig zou wezen als er zonnige warme dagen komen.

Citroenvlinder Oranjetipje Voorjaar