Vlinders op bloeiende wilg (vervolg)

dinsdag 5 april 2011

Met de voortgang van het voorjaar neemt de kans op het waarnemen van vlinders toe. Op 22 maart schreven we dat het afzoeken van bloeiende wilgen een goede optie was om vlinders te zien. Dat geldt niet alleen voor dagvlinders. Ook nachtvlinders maken er gretig gebruik van.

Vlinders in het vroege voorjaar hebben soms moeite met het vinden van nectar. Want erg veel bloeiende planten zijn er nog niet te vinden, zeker niet in het buitengebied. De wilgen bloeien echter volop en op de bloeiende katjes zijn vaak volop dagvlinders te zien. Niet iedereen weet dat er ook nachtvlinders op de wilgenkatjes komen. Vooral de groep van de voorjaarsuiltjes komt graag op bloeiende katjes. Je kunt ’s nachts zoeken met een zaklantaarn en dan zie je in het schijnsel van de lamp de verschillende soorten uiltjes rond de katjes vliegen. Maar ook overdag zijn de voorjaarsuiltjes gewoon te vinden. Op bijgaande foto’s en filmpje zie je de kleine voorjaarsuil (Orthosia cruda) snoepen van de nectar uit de katjes. Mooi is te zien dat de vlinders helemaal onder het stuifmeel zitten.

Filmpje: Jeroen Voogd.