koninginnepagegele luzernevlinderkleine vuurvlinderkleine vos

Hoe beoordeelt de BBD vlinderwaarnemingen?

Een koningspage moet altijd worden beoordeelt door de BBD.
We vinden het allemaal leuk als we een bijzondere soort zien, zoals een koningspage of een braamparelmoervlinder of een kleine ijsvogelvlinder ergens in een polder. Bij de validatie van waarnemingen worden deze waarnemingen vaak nagevraagd. Gewoon om absoluut zeker te zijn. Soms is er een duidelijke foto van de waarneming voorhanden, dan is het duidelijk, maar dit is niet altijd is het geval en wordt u gevraagd een navraagformulier in te vullen. Dan is het goed dat er een standaardprocedure is:
  • U vult een navraagformulier in. Binnen telmee.nl ontvangt u direct van de validator een link. Anders kunt u dit online navraagformulier gebruiken.
  • Na het invullen gaat de Beoordelingscommissie Bijzondere Dagvlinders (BBD) uw waarneming beoordelen aan de hand van uw antwoorden. Lees meer over de BBD in dit artikel in Vlinders.
  • De BBD velt uiteindelijk de beslissing en brengt u op de hoogte. Deze beslissing wordt ook verwerkt in sites als waarneming.nl.

Laatste wijziging: 31 juli 2014