koninginnepagenachtpauwoogkleine vuurvlindervijfvlek-sint-jansvlinder
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

VSBfonds Vlindertuinen

Het VSBfonds en De Vlinderstichting hebben honderd vlindertuinen gerealiseerd bij zorginstellingen in Nederland. Dit zijn bijvoorbeeld verpleegtehuizen, verzorgingshuizen, instellingen voor verstandelijk gehandicapten of psychiatrische instellingen.

Tuinen voor vlinders, bewoners en kinderen
Met deze tuinen hebben de vlinders in ons land er honderd kleine leefgebieden bij. Voor de bewoners betekent zo’n tuin heel veel; zij zijn vaak gebonden aan de zorginstelling en kunnen niet zelf erop uit gaan naar de natuur. Met de vlindertuinen hebben zij vlakbij een tuin waar ze kunnen genieten van vlinders en andere insecten die er op af komen. En dat is nog niet alles. De vlindertuin vervult ook een rol voor de kinderen uit de buurt. De zorginstellingen hebben namelijk allemaal een (basis)school of scoutinggroep bij de tuin betrokken, om activiteiten tussen bewoners en kinderen te stimuleren. Daarnaast kan de school van de tuin gebruik maken voor de invulling van hun buitenlessen. De VSBfonds Vlindertuin is er dus niet alleen voor de vlinder, maar ook voor de bewoners van de instelling en voor de kinderen.
Meer weten? Kijk op www.vlindertuinen.nl