Grote vuurvlinderRups van de nachtpauwoogMoerasparelmoervlinderPaardenbijter

De Vlinderstichting

De Vlinderstichting is dé organisatie die de deskundigheid in Nederland en Europa over vlinders en libellen bundelt. We maken ons sterk voor het behoud en herstel van vlinders en libellen in Nederland en Europa.

Bescherming: nu kan het nog

Maatregelen om de vlinders en libellen te beschermen zijn hard nodig. Want veel bedreigde vlinder- en libellensoorten in kleine leefgebiedjes balanceren op de rand van uitsterven. En weg is weg! De Vlinderstichting doet onderzoek en geeft adviezen over beleid en beheer, zodat de leefomstandigheden van vlinders en libellen verbeteren. Hierdoor worden overlevingskansen van vlinders en libellen vergroot en bedreigde soorten beschermd.

Daarnaast houdt De Vlinderstichting zich bezig met voorlichting en educatie om het belang van het behoud en de bescherming van vlinders en libellen onder de aandacht te brengen, maar ook om een draagvlak te creëren. Voorbeelden hiervan zijn voorlichting over tuinieren, lespakketten voor het basisonderwijs (met echte vlinders!), lezingen en tentoonstellingen.

Verder verzamelt De Vlinderstichting informatie over de frequentie en plek waar vlinders en libellen voorkomen en hoe dit verandert in de tijd. Bovendien doet De Vlinderstichting onderzoek naar de oorzaken van de afname van vlinders en libellen en naar mogelijkheden om deze afname tegen te gaan.

Jaarverslag

In ons jaarverslag kunt u lezen op welke manieren wij het afgelopen jaar invulling hebben gegeven aan ons natuurbeschermingswerk.

Laatste wijziging: 9 juli 2015

De Vlinderstichting Mennonietenweg 10
6702 AD Wageningen

Postadres:
6700 AM Wageningen

U kunt ons ook

Doneren via iDeal

Niet alleen zeldzame soorten, maar ook vlinders zoals het groot koolwitje gaan achteruit.

Waarom is bescherming van vlinders en libellen belangrijk?

De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen. Maar waarom eigenlijk?

1) De voedselketen
Vlinders en libellen zijn een belangrijke schakel in de voedselketen. Vogels voeren hun jongen in de lente honderden rupsen, vleermuizen hebben een dieet wat grotendeels uit nachtvlinders bestaat en salamanders zijn dol op libellenlarven. Als vlinders en libellen verdwijnen, heeft dat dus veel invloed op de Nederlandse natuur.

2) Indicatoren
Vlinders en libellen staan voor kwaliteit. Ze stellen hoge eisen aan hun omgeving. Wanneer het ergens slecht gaat met de natuur, bijvoorbeeld door waterverontreiniging of gebruik van gif, zijn vlinders en libellen als eerste verdwenen. Dat betekent dat wanneer vlinders en libellen ergens wél voorkomen, het goed gaat met de natuur. Wanneer we vlinders en libellen beschermen, zorgen we er dus voor de het goed gaat met de natuur.