Wat is uw favoriete vlinder?

zondag 3 maart 2013

Vanaf nu tot eind april kan men stemmen voor de vlinder verkiezing van Vroege Vogels. Maar hoe bepaal je wat je favorieten zijn? Kies je de mooiste, de zeldzaamste, de boeiendste of spelen nog andere dingen een rol?

Tijdens de Landelijk Vlinderdag van De Vlinderstichting heeft Janine Abbring, presentatrice van Vroege Vogels officieel de vlinderverkiezing geopend. Mensen kunnen uit 40 genomineerde soorten hun drie favorieten kiezen. Er zijn zowel dagvlinders als nachtvlinders op de groslijst terecht gekomen. De Vlinderstichting is zeer benieuwd op welke soorten uiteindelijk het meest gestemd zal worden. Als alleen op de naam wordt gekozen maken nachtvlinders als rood weeskind, huismoeder en groot avondrood goede kans te worden gekozen. Een soort als de koninginnenpage gooit hoge ogen omdat het een grote, opvallende en fraai gekleurde vlinder is, die ook haar naam nog mee heeft (zeker als eind april de verkiezing wordt afgesloten). Rouwmantel staat ook op de lijst, maar die zal het moeten hebben van het feit dat hij erg zeldzaam is en slechts af en toe massaal als zwerver in ons land verschijnt. Voor mensen die de vlinder kennen en wel eens in het echt hebben gezien speelt trouwens ook de kleur een rol, want de prachtig diepbruine kleur komt op een foto niet over, maar in de natuur des te meer.

Er zijn veel redenen waarom een bepaalde vlinder voor iemand een bijzondere betekenis heeft. Zo vertelde een bezoeker van de vlinderdag dat hij de dagpauwoog zou kiezen omdat deze tientallen meters was meegevlogen met de begrafenisstoet van een dierbare. Het oranjetipje werd tijdens de starthandeling als eerste gekozen en hier speelden verschillende zaken: de kleur, het feit dat het een vroege vlinder is die binnen een paar weken het voorjaar aankondigt, maar ook een soort met boeiend gedrag. Mannetjes die fanatiek op zoek zijn naar vrouwtjes. Vrouwtjes die, nadat ze gepaard hebben, zeer veel tijd besteden aan het zorgvuldig afzetten van hun eitjes, waarbij ze allerlei beslissingen moeten nemen en dergelijke. Dit soort zaken beïnvloedt de keuze voor een favoriet natuurlijk, maar dat geldt alleen voor mensen die vliegtijd en gedrag kennen.

Gewone natuurliefhebbers beoordelen de foto’s en kiezen daaruit op kleur en vorm hun mooiste drie of komen al gauw uit op een soort die ze net hebben gezien of kennen uit de tuin. De citroenvlinder zal bij deze groep hoge ogen gooien omdat het, zeker de komende weken, een opvallende verschijning is die op een mooie zonnige dag veel te zien zal zijn en met zijn felgele kleur niet te missen is. Keus genoeg kortom! Breng ook uw stem uit op de Vroege Vogels Vlinderverkiezing.

Citroenvlinder GrootAvondrood Koninginnenpage Oranjetipje