WeidebeekjufferElzenuilMoerasparelmoervlinderBoomblauwtje

Winkel - Boeken over vlinders

U kunt onderstaande artikelen bestellen door het verschuldigde bedrag over te maken op rekeningnummer NL70INGB0005134425 t.n.v. De Vlinderstichting te Wageningen, onder vermelding van het bestelnummer. Vergeet niet uw volledige adres te vermelden! De prijzen van De Vlinderstichting zijn inclusief verzendkosten.

NIEUW: Dagvlinders in Drenthe

In dit lees- en kijkboek zie je in één oogopslag waar en wanneer je welke vlinder-soorten kunt zien in Drenthe. De veranderingen in de verspreiding sinds de vorige atlas (1990-2001) zijn in beeld gebracht. Het boek is rijk geïllustreerd met de beste foto's van vlinders, eitjes, rupsen en poppen, bijna allemaal gemaakt in Drenthe. Het resultaat van duizenden uren vrijwilligerswerk, gecoördineerd door de Vlinder-werkgroep Drenthe.
• Bijzonder vormgegeven boek (30 x 30 cm) dat uitnodigt tot steeds weer pakken
• 168 Pagina's boordevol actuele informatie en prachtige foto's
• Beschrijvingen van 50 soorten dagvlinders en hun leefwijze, biotoop en nectarplanten
• Actueel overzicht van de verspreiding van alle dagvlinders in Drenthe

Artikelnummer: 0097
Prijs: €26.95

Zakgids dagvlinders

Zakgids Dagvlinders is dé veldgids om dagvlinders in Nederland en Vlaanderen te leren kennen. Dankzij meer dan 600 tekeningen van gerenommeerd natuurillustrator Richard Lewington, kun je de vlinders in de verschillende levensstadia in hun leefomgeving zien. Heldere informatie en verspreidingskaartjes helpen je om gericht op zoek te gaan. Handig om mee te nemen bij wandelingen, fietstochten, excursies of om vlinders in je eigen tuin te herkennen en determineren. Het boek is vertaald en bewerkt voor Nederland en Vlaanderen door medewerkers van De Vlinderstichting.
  • Handzame veldgids om vlinders te vinden en te herkennen
  • Actueel, met informatie over hun verspreiding
  • In samenwerking met de Vlinderstichting en Natuurpunt
  • Door de Vlinderstichting speciaal bewerkt voor Nederland en Vlaanderen
  • Heel praktisch om mee te nemen, de tuin in, en bij wandelingen, fietstochten en excursies

Prijs: € 19,49. Bestelnr. 0095
Donateurs van De Vlinderstichting betalen geen verzendkosten. Donateursprijs: € 14,99. Bestelnr. 0094

Vlinders en libellen verrassend vlakbij

Vlinders en libellen versieren de natuur en je tuin! Hoe herken je ze, waar houden ze van en wat kun jij voor ze doen? In deze gids vind je verrassende tips om deze prachtige insecten te ontdekken en beleven.
Geniet van het oranjetipje op de pinksterbloem of van dansende juffers boven de vijver. Lees meer over hun leven en ontdek wat ze nodig hebben. Met deze leuke gids word je fan van vlinders en libellen.
  • Leuke wetenswaardigheden over vlinders en libellen
  • Talloze tips over hoe je vlinders en libellen kunt herkennen
  • Welke vlinders en libellen kun je in welke maand zien?
  • Extra ruimte voor eigen notities en/of schetsen
Een vrolijke gids voor alle natuurliefhebbers!

Ook verschenen in dezelfde serie:
TuindierenVogels

Prijs: € 14,95
Artikelnummer 0096

In de ban van het beest

In In de ban van het beest vertellen wetenschappers, veldbiologen en andere kenners over ‘hun’ dier. Dat resulteert in prachtige én krachtige portretten van dieren die we (bijna) allemaal kennen, maar waar we weinig van weten. Over het verdriet van de grauwe gans, de intelligentie van de raaf, de subtiliteit van de ree en het raffinement van het pimpernelblauwtje. En over de werkwijze, passie en toewijding van de onderzoekers. ‘Je moet, als het ware, je beest worden,’ zegt een van hen.

Met onder andere de kempense heidelibel & Tim Termaat, het oranjetipje & Kars Veling, het bont zandoogje & Michiel Wallis de Vries, de weidebeekjuffer & Tim Termaat, het pimpernelblauwtje & Irma Wynhoff, de kleine wintervlinder & Ties Huigens.

Caspar Janssen tekende de verhalen op en weet als geen ander de essentie van dier en onderzoeker bloot te leggen en op lichtvoetige wijze te beschrijven.

Prijs: € 24,99, bestelnr. 0090
Prijs voor donateurs: € 22,49; bestelnr. 0091

Niet zonder elkaar - bloemen en insecten

Winnaar van de Jan Wolkersprijs 2015!
Zonder insecten zouden vele bloemen simpelweg niet bestaan. Bloembestuiving is onmisbaar in de voortplanting van zeer veel bloemplanten. We zien het voor onze ogen gebeuren in een tuin met bloemen, een wegberm in de polder, een plantenkas of een zomerweide in de bergen. Insecten, verschillend in uiterlijk en gedrag, haasten zich van bloem naar bloem. Dat er onder dit idyllisch schouwspel een harde strijd schuil gaat met verleiding, concurrentie en bedrog, zou je op het eerste gezicht niet verwachten.

Auteurs Louis Schoonhoven, oud-hoogleraar entomologie uit Wageningen, schreef dit toegankelijke boek samen met enkele andere kenners uit de wereld van de bloembiologie, bijenhouderij, land- en tuinbouw, botanische tuinen en natuurbescherming.

Bekijk de twee filmpjes met Freek de Jonge tijdens de boekpresentatie: Gentiaanblauwtje en Bloem en vlinder

Prijs € 19,50; bestelnr. 0086.

Het veen, de vlinder en de openbaring

Op een mooie zomerdag, honderd jaar geleden, ving een nietsvermoedende schooljongen in Friesland een exemplaar van de uitgestorven gewaande grote vuurvlinder. De vondst was voor vlinderkenners en natuurbeschermers in Nederland en ver daarbuiten een sensatie.

Terwijl handelaren jacht maakten op exemplaren van het extreem zeldzame en waardevolle dier, vormde de jonge natuurbeweging samen met Friezen een kordon rond de vlinder, en om het bedreigde veenlandschap, het laatste bastion van de oranjerode schoonheid. Voor het eerst in de geschiedenis werd een vlinder de inzet van een strijd voor natuurbehoud, een strijd tegen uitsterving, die tot op de dag van vandaag doorgaat.
De ontdekking van de vlinder kwam maar net op tijd, concludeert Caspar Janssen in deze reconstructie van de ontdekking en van wat er volgde. Zijn zoektocht voert door het Friese en Overijsselse veen, langs bevlogen vlinderkenners, archieven en verborgen vlinderkasten. Daarbij stuit hij op illustere helden en, uiteindelijk, op de eerste, bewaard gebleven, opgeprikte vlinders.

Caspar Janssen (1962) is natuurjournalist. Eerder schreef hij: Ontpopt; stedeling ontdekt natuur (2012). In oktober 2015 verschijnt van zijn hand In de ban van het beest, een bundeling van zijn dierenportretten uit de Volkskrant.

Te bestellen bij De Vlinderstichting

Prijs: € 12.50 Bestelnummer 0089.

Vlinders in de tuin

Vlinders zijn prachtig om te zien, en ook libellen boven de vijver zijn een bijzonder gezicht. Maar wat moet je doen om vlinders en libellen naar je tuin te krijgen? En welke planten zijn daarvoor nodig? ‘Vlinders in de tuin’ geeft praktische aanwijzingen om van elke tuin, terras of balkon een aantrekkelijke plek te maken. Daarnaast geven de auteurs veel informatie over de levenswijze van diverse soorten vlinders, libellen en andere bijzondere tuinbezoekers als wolzwevers, lieveheersbeestjes en metselbijtjes. Het geheel is geïllustreerd met tekeningen van Marjolein Bastin, en meer dan 100 kleurrijke foto’s. Het biedt de ideeën en de praktische informatie om direct zelf aan de slag te kunnen gaan!
‘Vlinders in de tuin’ is opnieuw uitgebracht ter ere van het 25-jarig jubileum van De Vlinderstichting.

Te bestellen bij De Vlinderstichting
Prijs: € 12,00. Bestelnummer: 0008
Donateursprijs: € 9,50. Bestelnummer: 0009
Wanneer u donateur wordt krijgt u dit boek gratis! Ga naar word donateur voor meer informatie.

Nachtvlinders -

In deze geheel herziene editie is een nieuwe taxonomische indeling van de macronachtvlinders doorgevoerd, hebben sommige soorten een andere wetenschappelijke naam gekregen, is het voorkomen van soorten aangepast en zijn er nieuwe soorten bij gekomen. Ook zijn er bijna 100 nieuwe tekeningen toegevoegd en is er veel belangrijke nieuwe
informatie over soorten verwerkt, bijvoorbeeld over de mate van bedreiging. Kortom, de gids is ook een must voor nachtvlinderliefhebbers die al in het bezit zijn van de oorspronkelijke gids.

Er komt een nieuwe gewijzigde druk. De determinatie-indeling verandert en er zijn nieuwe soorten ontdekt. Het nieuwe boek is verschenen op 14 februari 2017

Prijs € 44.49 bestelnr. 0084.
Prijs voor donateurs: € 41.00 bestelnr. 0083.

Vlinders, rupsen en waardplanten / UITVERKOCHT

De indrukwekkende natuurgids Vlinders, rupsen en waardplanten van Heiko Bellmann brengt meer dan 300 vlinders en rupsen en bijna 200 waardplanten samen in één schitterend overzicht. De gids is uniek omdat van bijna elke vlinder tevens de rups wordt afgebeeld. Daarnaast zorgen de kruisverwijzing tussen alle soorten vlinders en waardplanten én een uitgebreid rupsenoverzicht ervoor dat determinatie heel gemakkelijk wordt. Samen met de meer dan 1100 spectaculaire foto’s maakt dit Vlinders, rupsen en waardplanten tot dé onmisbare vlindergids voor alle natuurliefhebbers die naast de vlinders ook de rupsen en waardplanten willen leren herkennen.
• 31 vlinderfamilies worden besproken
• Inclusief uniek rupsenoverzicht
• Vertaald door De Vlinderstichting, Jaap Bouwman en Daniëlle Winter

Prijs € 34,49; bestelnr. 0081. UITVERKOCHT
Donateurs van De Vlinderstichting betalen voor dit boek geen verzendkosten!
Prijs voor donateurs: € 29,99; bestelnr. 0080.

Nieuwe veldgids dagvlinders

Met deze gids kan iedere liefhebber alle 150 soorten vlinders van Noordwest Europa snel en betrouwbaar herkennen. Gedetailleerde foto's van de boven- en onderzijde van de vlinders maken herkenning gemakkelijk. Met compacte informatie over de kenmerken, vliegtijd, zeldzaamheid en verspreiding.
  • alle 150 soorten vlinders van Noordwest-Europa herkennen
  • per soort veldkenmerken, vliegtijd, verspreiding, waardplanten en zeldzaamheid
  • determinatiesleutels voor de families en soorten
  • detailfoto's van de boven- en onderkant van de vleugels van het mannetje én vrouwtje
  • foto's uit de vrije natuur, waaronder ook eitjes, rupsen en poppen
  • waarnemingstips voor moeilijke soorten
  • vliegtijdtabellen en verspreidingskaartjes
  • soortnamen in het Engels, Frans en Duits

Prijs: € 39,45; bestelnr. 0023.
Prijs voor donateurs: € 35,95; bestelnr. 0018

Nachtvlinders in beeld

KNNV Uitgeverij heeft in samenwerking met De Vlinderstichting een praktisch boekje uitgegeven: Nachtvlinders in beeld. Naast een keur aan wetenswaardigheden bevat het boekje een beschrijving van 43 soorten nachtvlinders en 11 rupsen. Achterin het boekje zit een handige uitklapkaart waarop de soorten overzichtelijk zijn afgebeeld. Een handig zakgidsje om te gebruiken tijdens een wandeling of een zwoele avond in de tuin.

Prijs € 7,45; bestelnummer 0022

Dagvlinders in beeld

Kleurrijke uitgave van de KNNV, het IVN en de Vlinderstichting met hierin de 30 in Nederland meest voorkomende dagvlindersoorten. Een handzaam en laagdrempelig gidsje voor beginners. In een bondige maar doeltreffende inleiding wordt de biologie van vlinders uitgelegd. Bij elke soort worden wat bijzonderheden van de levenswijze vermeld. Met uitvouwbare achterflap met 22 van de 30 soorten in een oogopslag bij elkaar.

Prijs € 7,45; bestelnummer 0028

Bijen in beeld - UITVERKOCHT

Bij het woord 'bij' denken de meeste mensen meteen aan de honingbij. Maar in Nederland leven nog honderden andere bijensoorten, die een net zo interessante levenswijze hebben. Let maar eens op in je tuin, dan zul je er verschillende tegenkomen. Bijen in beeld gaat over de honingbij en vijftien soorten wilde bijen die je in Nederland kunt tegenkomen, van de grote wolbij tot de rosse metselbij. Waar leven die bijen? Hoe bouwen zij hun nest, hoe verzamelen ze hun honing en hoe zit hun samenleving in elkaar? En bovenal: hoe kun je ze zelf leren herkennen en je tuin in lokken? Met een klein beetje moeite kun je je eigen tuin geschikt maken voor bijen. Maak zelf een bijenhotel met een stapel holle stengels, boor gaten in houtblokken, en zaai bloemensoorten in die bijen lekker vinden. Bijen in beeld helpt je de 16 meest voorkomende soorten te herkennen. Het geeft een schat aan achtergrondinformatie en tips voor herkenning. Een handig gidsje voor in de binnenzak, geschikt voor jong en oud. Inclusief handige uitklapkaart met alle soorten bijeen!

UITVERKOCHT

Prijs € 7,45; bestelnummer 0068

Dagvlinders, Nachtvlinders en Bijen in beeld, samen €12,50 incl. verzendkosten

Bosrandbeheer voor vlinders en andere ongewervelden

In het boek 'Bosrandbeheer voor vlinders en andere ongewervelden' wordt besproken welke voorwaarden ongewervelden aan bosranden stellen. Er wordt niet alleen aandacht besteed aan de mogelijkheden die beheerders hebben om bosranden voor deze groep geschikt te maken, maar ook hoe getoetst kan worden of het beheer succesvol is geweest.

Prijs € 28,95; b Bestelnummer 0078
Donateursprijs € 26,15; bestelnummer 0038

Het grote vlinderboek

Een nieuwe kijk op kleuren, patronen en overlevingsstrategieën

Ontdek de wondere wereld van dagvlinders van Europa
Waarom zijn vlinders zo mooi gekleurd en hebben zij bijzondere patronen op hun vleugels? Philip Howse laat in dit prachtig geïllustreerde boek zien dat dagvlinders zich zo op ingenieuze wijze beschermen tegen hun natuurlijke vijanden o.a. via camouflage en mimicry. Het boek neemt je mee op een reis rond de wereld aan de hand van schitterende foto's en boeiende beschrijvingen van dagvlinders.
Door Philip Howse’s unieke benadering van deze schitterende en beeldrijke insecten, zullen zowel natuurliefhebbers als fotografen, kunstenaars en wetenschappers nieuwe kennis en inspiratie opdoen. Het boek geeft bovendien een helder overzicht van Europese vlinders, zodat ze gemakkelijk kunnen worden geïdentificeerd.
Philip Howse was verbonden aan Southampton University en publiceert zijn hele leven al over het gedrag en de leefomgeving van insecten.

Dit boek is te bestellen bij KNNV Uitgeverij
Prijs: € 14,95

Nachtvlinders belicht - dynamisch, belangrijk, bedreigd

Nachtvlinders zijn prachtige insecten met een intrigerende leefwijze en een grote ecologische betekenis. Daarom verdienen ze een plaats in het Nederlandse natuurbeleid en dienen ze effectief beschermd te worden. Dat is de boodschap die De Vlinderstichting en de Werkgroep Vlinderfaunistiek van EIS-Nederland willen uitdragen met het boek ‘Nachtvlinders belicht’.

De laatste jaren is in Nederland de aandacht voor en de kennis van nachtvlinders enorm toegenomen. Een omvangrijke database, die inmiddels ruim 3,5 miljoen waarnemingen telt, maakt het mogelijk om wetenschappelijk verantwoorde uitspraken te doen over de stand van zaken met betrekking tot de Nederlandse nachtvlinders in het begin van de 21e eeuw. De auteurs van dit boek willen de toegenomen kennis van nachtvlinders in Nederland onder de aandacht brengen en daarmee een lans breken voor deze bijzondere diergroep.

In het boek is onder andere een beschrijving te vinden van het voorkomen en de verspreiding van de Nederlandse macronachtvlinders en de veranderingen die daarin plaats vonden gedurende de laatste 150 jaar, en wordt een voorstudie voor een Rode Lijst van de Nederlandse macronachtvlinders gepresenteerd. Daarmee is via voor het eerst de toestand van de Nederlandse nachtvlinderfauna in kaart gebracht.

UITVERKOCHT.
U kunt het boek hier downloaden.

Boeken via YouBeDo

De Vlinderstichting is aangesloten bij de webwinkel YouBeDo. Van uw aankoop via YouBeDo wordt 10% gedoneerd aan een goed doel naar keuze. Bent u dus van plan een boek te bestellen, kijk dan eens op YouBeDo en geef aan dat u De Vlinderstichting wilt steunen. Kleine moeite, want de boeken zijn niet duurder dan elders!

Laatste wijziging: 22 februari 2017