WeidebeekjufferElzenuilMoerasparelmoervlinderBoomblauwtje
De Vlinderstichting beschermt vlinders en libellen in Nederland. Helpt u ook mee?

Winkel - Planten voor vlinders

Het vlindervriendelijk maken van de tuin begint met de planten. Vlinders leven van nectar, een zoete stof die in bloemen zit.

Vivara Natuurbeschermingsproducten
verkoopt verschillende planten die geschikt zijn voor vlinders. Alle planten zijn biologisch. En een deel van uw aankoopbedrag komt direct ten goede aan vlinderbescherming!

Koninginnekruid

Koninginnekruid heeft wel wat ruimte nodig (kan tot 1,5 meter hoog worden). Als de plant in juli zijn wit/roze schermen krijgt blijven de insecten komen. Met name vlinders zijn er gek op. Hij kan in de zon of halfschaduw in elke goed doorlatende grond.

Bestellen bij Vivara (een deel van uw aankoopbedrag komt ten goede aan vlinderbescherming)

Herfstaster

In juli beginnen deze asters te bloeien. De paarse bloemen kunnen tot ver in de herfst blijven komen en zullen dan zeker gevonden worden door de vlinders zoals de dagpauwoog en de atalanta. Maar ook andere insecten zullen deze plant snel vinden als hij in bloei staat. Stelt niet veel eisen aan de grond.

Hemelsleutel

Wilt u in de nazomer ook nog bloemen in uw tuin voor de vlinders, dan mag de hemelsleutel niet ontbreken. Mooie roze schermen die in augustus/september voor de vlinders een goede voedselbron zijn. Ze kunnen zo'n 40 cm hoog worden. Stelt niet veel eisen aan de grond.

IJzerhard

De naam IJzerhard heeft te maken met de tamelijk harde stengel, die maar moeilijk af te snijden is. De kleine bloemetjes zitten vol nectar: bijen en vlinders zullen af en aan vliegen.

Vlinderstruik

De bloei van juli tot en met de herfst staat garant voor een bloemenpracht in de tuin. De vlinderstruik is een bladverliezende struik met een rijke bloei, die ook voor nachtvlinders, bijen en hommels aantrekkelijk is. De vlinderstruiken zijn verkrijgbaar in drie verschillende kleuren die aantrekkelijk zijn voor de diverse soorten vlinders.

Dropplant

Bij aanraking van de dropplant ruik je een sterke dropgeur. Vanaf juli tot september staat de plant in volle bloei met langbloeiende bloemaren met buisvormige bloemen. Bijen en vlinders zijn dol op de dropplant. Het is een stevige plant die een hoogte van zo’n 50 cm kan bereiken.

Lavendel

Lavendel geurt heerlijk en wordt erg graag bezocht door vlinders, bijen en hommels. Hij bloeit in de warmste zomermaanden en groeit op vrijwel elke goed doorlatende grond. Je kunt hem ook als een soort haag aanplanten. De plant kan zo’n 75 cm hoog worden en is prima te snoeien.

Zonnehoed

De gele zonnehoed mag niet ontbreken in de vlindertuin. Mooie bloemen en een statige plant die een hoogte van zo’n 60 cm kan bereiken. Deze plant komt het best tot zijn recht wanneer hij met meerdere exemplaren bij elkaar staat.

Kattenstaart

Kattenstaarten zijn gemakkelijke planten. Ze kunnen jarenlang op dezelfde plaats blijven staan en tijdens de bloei trekken ze veel hommels, bijen en vlinders aan. Ze doen het ook goed bij de vijver.

Rode valeriaan

Rode valeriaan of spoorbloem bloeit in de zomer met rozerode, rode of witte bloemen in pluimen aan de einden van de stengels. Vlinders en bijen weten hem snel te vinden. De bloemen van de rode valeriaan zijn ook prima houdbaar op vaas.

Marjolein

De bloemen van marjolein zitten vol nectar. Hij bloeit van juli tot september met paars-roze bloemen. Vlinders, bijen en zweefvliegen vinden er voedsel. De plant groeit het beste op een zonnige standplaats.

Bergsteentijm

Bergsteentijm is een lekker geurende tuinplant die verwant is aan tijm en munt. De kleine bloemetjes zijn zeer aantrekkelijk voor bijen en zweefvliegen. Hij staat graag op een open, zonnige plaats.

Laatste wijziging: 10 november 2016