Woensdag vlindernamendag: rood weeskind

woensdag 7 oktober 2015

De Vlinderstichting roept woensdag uit tot vlindernamendag. De hele winter lang nemen we elke week een 'vreemde' vlindernaam onder de loep. Vogels en andere gewervelde dieren krijgen in het Nederlands vaak namen die in eerste instantie de betreffende diersoort aanduiden: vink, vos, slang, snoek... Bij vlinders is dat heel anders. Daaronder bevinden zich soms allerlei fantasierijke namen.

Waar komt toch die vreemde naam vandaan van een van onze nachtvlinders: het rood weeskind. Een van onze waarnemers helderde het voor ons op. "Kunstschilder Max Liebermann schilderde van 1874 tot 1914 Amsterdamse weesmeisjes uit het Burgerweeshuis. De vleugels van het 'rood weeskind' doen denken aan de kleren van die meisjes. Ze moesten deze rode en zwarte kleuren in hun kleren hebben, omdat deze kleuren ook voorkomen in het wapen van Amsterdam."

Afgeleiden

De namen van de andere nachtvlinders zoals karmozijnrood weeskind, blauw weeskind en eikenweeskind zijn hier vervolgens van afgeleid. Zij hebben allemaal de naam 'weeskind' gekregen met als voorvoegsel een verwijzing naar de kleur van de achtervleugel of naar de waardplant van de betreffende soort. Wanneer ik nu weer naar die fantastische nachtvlinder met zijn verstopte kleuren kijk begrijp ik waar die naam van 'weeskinderen' vandaan komt.'

Met dank aan Roelof Siegers (informatie), Rinus Baayens (foto) en Wikipedia (schilderij).

MaxLiebermann naamgeving RoodWeeskind