Zeldzame meidoornspanner gezien

maandag 24 januari 2011

Op diverse plekken is dit voorjaar de zeer zeldzame meidoornspanner gevonden. Dit is een vlinder die vooral in de late winter en het vroege voorjaar actief is. De waarnemingen kwamen uit de provincies Utrecht, Gelderland en Zeeland.

Tot nu toe was de meidoornspanner (Theria primaria) vooral in het oosten van ons land gemeld, maar op 22 januari was er op waarneming.nl een melding vanuit Zeeland. Daar werden op een (vervaagde) locatie maarliefst 32 vlinders gezien. Eerder dit jaar waren er al vlinders aangetroffen in de provincies Utrecht en Gelderland. De vlinders zijn te vinden op hun waardplanten. Naast meidoorn wordt vooral sleedoorn door de vlinder gebruikt. De mannetjes hebben vleugels, maar de vrouwtjes zijn vrijwel vleugelloos en kunnen niet vliegen. De mannetjes posteren zich in de struik en wachten tot een vrouwtje naar boven kruipt. Vervolgens wordt er gepaard. Na de paring zetten de vrouwtjes hun eitjes af op de struik en sterven. De waarneming in Zeeland betrof maar liefst dertig mannetjes die op wacht zaten en twee vrouwtjes die snel door een mannetje werden geannexeerd. De rupsen zijn actief in april en mei en vervolgens wordt er verpopt in de grond. De poppen blijven daar aanwezig tot in de tweede helft van de winter de vlinders er weer uitkomen.