Landelijke dag

Landelijke Dag - 3 maart 2018

Vorig jaar hebben we tijdens de Landelijke Dag een korte enquête gehouden. Wat bleek? Er heerste over het algemeen grote tevredenheid onder de de aanwezigen over het programma. Reden dus om alles lekker bij het oude te laten op de volgende Landelijke Dag op 3 maart 2018. Veel films en lezingen dus met mooie plaatjes. Lezingen van deskundigen waaronder drie heuse hoogleraren! De Vlinderstand 2018 wordt uitgereikt en toegelicht. En de infomarkt is er weer met veel verkoop- en informatiestands en de gelegenheid om andere vlinderliefhebbers te ontmoeten.

09.30 uur ONTVANGST MET KOFFIE EN THEE
10.00 uur Openingsfilm Annette van Berkel
10.10 uur Welkom Titia Wolterbeek
10.20 uur Vlinderrijk grasland Anthonie Stip
10.40 uur Bloembezoek en veranderingen in bloemenaanbod Michiel Wallis de Vries
11.00 uur KOFFIEPAUZE
11.30 uur Wordt het bont zandoogje straks een graslandvlinder? Hans Vandyck
11.50 uur Bloemen voor vlinders en bijen Koos Biesmeijer
12.10 uur Beheerder van het jaar Titia Wolterbeek
12.30 uur LUNCHPAUZE
14.00 uur Film Annette van Berkel
14.10 uur Voor kapel, snuffel en piepel: beheer voor graslandvlinders bij Stichting het Limburgs Landschap Jos Berends
14.30 uur Quiz Albert Vliegenthart
14.50 uur THEEPAUZE
15.20 uur Vlinderstand 2018: in het teken van insecten

Roy van Grunsven & Chris van Swaay

15.50 uur Sluiting Titia Wolterbeek
16.00 uur BORREL

Aanmelden

Datum: Zaterdag 3 maart 2018

Locatie: de Junushoff in Wageningen

Tijd: 10.00 - 16.00 uur. Deur open vanaf 9.30 uur

Kosten: € 9,50 inclusief koffie en thee.

Aanmelden

U kunt zich tot en met vrijdag 2 maart aanmelden. U kunt (tot uiterlijk 22 februari) ook een lunch bestellen à € 7,50.

Vlinderrijk grasland

Het thema is dit keer: Vlinderrijk Grasland. Uit onderzoek blijkt dat het aantal nectarplanten de laatste jaren schrikbarend is afgenomen. En geen nectar betekent geen voedsel voor vlinders (en bijen). De Vlinderstichting voert inmiddels heel wat projecten uit om daar wat aan te doen. Ons doel: meer bloemrijk en daarmee vlinderrijk grasland.

Anthonie Stip kan u er alles over vertellen en ook in een aantal andere lezingen stippen onze medewerkers, waaronder onze eigen hoogleraar Michiel Wallis de Vries dit thema aan. Er zijn ook twee gastsprekers. Hans Vandyck, hoogleraar Natuurbehoud en Gedragsecologie bij de Université catholique de Louvain vertelt over het onderzoek naar het bont zandoogje. En Koos Biesmeijer (bijzonder hoogleraar Functionele Biodiversiteit aan de UvA en directeur van Naturalis) houdt een betoog over bloemetjes en bijtjes – en vlinders.