Landelijke dag

Landelijke Dag 2020: Tien jaar Tien voor 12!

Onze Landelijke Dag op 7 maart 2020 is dé ontmoetingsdag voor donateurs, werkgroepen, beheerders, beleidsmakers, medewerkers van De Vlinderstichting en alle anderen die van vlinders en libellen houden. Thema is dit keer ‘Tien jaar Tien voor 12!’

Tien jaar geleden is De Vlinderstichting gestart met Tien voor 12! Een campagne om ervoor te zorgen dat de twaalf meest bedreigde vlindersoorten van ons land weer tien populaties zouden krijgen. Spiegeldikkopje, bruin dikkopje, iepenpage, grote vuurvlinder, veenbesblauwtje, pimpernelblauwtje, donker pimpernelblauwtje, veenbesparelmoervlinder, grote parelmoervlinder, veldparelmoervlinder, kleine heivlinder en veenhooibeestje: u hebt er regelmatig over kunnen lezen in het tijdschrift Vlinders. Wat hebben we voor deze vlinders gedaan in de afgelopen tien jaar? Met welke soorten gaat het beter en welke hebben nog steeds extra aandacht nodig? Welke soorten zijn op dit moment de probleemsoorten? En wat moet er de komende tien jaar gebeuren? U hoort het op de Landelijke Dag op 7 maart 2020. Zoals u gewend bent wordt het een dag vol boeiende verhalen en met mooie plaatjes.

En verder
Naast het lezingenprogramma, waar ook nog andere zaken aan de orde komen, is er een uitgebreide informatiemarkt waar van alles te zien en te koop is. Ook staan er weer enkele films van Annette van Berkel op het programma.

Aanmelden
De Landelijke Dag vindt plaats in de Junushoff in Wageningen op zaterdag 7 maart van 10.00 uur - 16.00 uur. Inschrijven kost € 9,50 inclusief koffie en thee; voor een lunch betaalt u € 7,50 extra. U kunt zich hier aanmelden.

Ik meld me aan

Parkeren kan op dezelfde plekken als vorig jaar.  Open hier een kaartje waarop u kunt zien waar u kunt parkeren. Het dichtstbijzijnde gratis terrein is Duivendaal, maar u mag hier alleen parkeren als de slagboom geopend is.

Lezingen en films

Tien jaar Tien voor 12!  Albert Vliegenthart
Wat doet stikstof met vlinders en libellen? Roy van Grunsven
Klokslag 12 – hoe nu verder?  Michiel Wallis de Vries
Film: het vlinderparadijs van Willem van Hemmen  Tim Visser
Op de bres voor bedreigde nachtvlinders in Vlaanderen  Wim Veraghtert
Die het gewone niet eert, is het bysondere niet weert  Robert Kwak
Film: Brandnetelvlinders in een pot Annette van Berkel
Mottenmeetnet  Jurriën van Deijk
Levend Lab Libellen Henrik Barmentlo
Over de business van bijen en de vlijt van vlinders  Anthonie Stip
Aan de slag voor vlinders en libellen Kars Veling

Terugblik op de Landelijke Dag 2019

Landelijke dag 2019: een volle zaal met meer dan 600 enthousiaste vlinderliefhebbers. En volop gelegenheid om bij te praten of te snuffelen in de nieuwste boeken.

Fons Mandigers van Natuurmonumenten werd vlinderbeheerder van het jaar 2019. Samen met Irma Wynhoff werkt hij al jaren aan het herstel van blauwgraslanden in Brabant.

Het eerste exemplaar van de Rode Lijst Dagvlinders werd in ontvangst genomen door Johan Osinga, Directeur-Generaal Natuur, Visserij en Landelijk Gebied bij het  Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Beheerders, boeren, bedrijfsleven, overheid en vrijwilligers zijn onmisbaar, en waren daarom ook op het podium.

Louise Vet, directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie NIOO-KNAW over het Deltaplan Biodiversiteit.
Albert Vliegenthart signeerde zijn nieuwe boek en Jurriën van Deijk presenteerde de nieuwste - energiezuinige- nachtvlinderval.

Het Bodem- en InsectenMeetnet Agrarisch Gebied (BIMAG) is een samenwerkingsproject van BoerenNatuur, De Vlinderstichting en LTO. Een korte uitleg.

Presentaties Landelijke Vlinderdag 2019