Landelijke dag terugblik 2020

Terugblik op de Landelijke Dag 2020

Gelukkig kon de Landelijke Dag 2020 doorgaan ondanks de zorgen die er zijn over het coronavirus. Dat leverde ook dit jaar weer een vrolijke dag op met boeiende praatjes en mooie films.

Wim van Hemmen werd uitgeroepen tot beheerder van het jaar. In deze film van Tim Visser kunt u zien waarom.

Aan het eind werd de Vlinderstand 2020 uitgereikt, waarin te lezen is wat er in tien jaar Tien voor 12! bereikt is en wat we doen om de vlinders uit de gevarenzone te krijgen. Uiteraard staat hier ook in hoe het gaat met de vlinders, libellen en hommels.

Linksboven - Uit voorzorg werden er geen handen geschud; de deelnemers werden op oosterse wijze bij aankomst in de Junushoff begroet door Titia Wolterbeek en Liesbeth van Agt. Linksonder - Wim van Hemmen werd uitgeroepen tot beheerder van het jaar; fimmaker Tim Visser nam namens hem de prijs in ontvangst.
Rechts - Titia Wolterbeek laat de cheque zien die SoortenNL van de Postcode Loterij heeft gekregen.

In het eerste blok werd duidelijk gemaakt door Albert Vliegenthart (links) hoe het met de vlinders gaat na tien jaar 10 voor 12! Vervolgens maakte Roy van Grunsven (rechtsboven) duidelijk wat de invloed daarop is van stikstof en Michiel Wallis de Vries legde uit wat we eraan doen om de situatie van vlinders te verbeteren.(rechtsonder). In de pauzes werden de informatie- en verkoopkramen druk bezocht.

Rechts - In de laatste lezing riep Kars de aanwezigen op om op allerlei manieren een actieve bijdrage te leveren aan het werk van De Vlinderstichting. Linksboven - Op de infomarkt was van alles te koop, waaronder deze schattige gehaakte vlindertjes. Linksonder - De dag werd afgesloten met een gezellige borrel.

Terugblik op de Landelijke Dag 2019

Fons Mandigers van Natuurmonumenten werd vlinderbeheerder van het jaar 2019. Samen met Irma Wynhoff werkt hij al jaren aan het herstel van blauwgraslanden in Brabant.

Het eerste exemplaar van de Rode Lijst Dagvlinders werd in ontvangst genomen door Johan Osinga, Directeur-Generaal Natuur, Visserij en Landelijk Gebied bij het  Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Beheerders, boeren, bedrijfsleven, overheid en vrijwilligers zijn onmisbaar, en waren daarom ook op het podium.

Louise Vet, directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie NIOO-KNAW over het Deltaplan Biodiversiteit.
Albert Vliegenthart signeerde zijn nieuwe boek en Jurriën van Deijk presenteerde de nieuwste - energiezuinige- nachtvlinderval.

Het Bodem- en InsectenMeetnet Agrarisch Gebied (BIMAG) is een samenwerkingsproject van BoerenNatuur, De Vlinderstichting en LTO. Een korte uitleg.

Programma

Vergeet u niet het (eerder toegezonden) toegangsbewijs en eventueel de lunchbon uit te printen en mee te nemen?

Restauratieve voorzieningen

De hele dag door krijgt u gratis koffie en thee. De lunch wordt geserveerd op het 'terras' achter de grote zaal. De borrel na afloop is in het theatercafé op de begane grond. Hebt u geen lunch besteld, dan vindt u in de binnenstad van Wageningen op een minuutje lopen diverse eetcafés en restaurants. Zelf lunch meenemen mag natuurlijk ook!

Toegangsbewijs, bonnen en lunch

Parkeren kan op dezelfde plekken als vorig jaar.  Open hier een kaartje waarop u kunt zien waar u kunt parkeren. Het dichtstbijzijnde gratis terrein is Duivendaal, maar u mag hier alleen parkeren als de slagboom geopend is.

Landelijke dag 2022