24uurnatuur op de Utrechtse Heuvelrug

donderdag 13 juli 2023

In het kader van het Groen Traineeship was er dit jaar een kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’ die vorige maand werd afgesloten in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. SoortenNL organiseerde in samenwerking met IVN en De Vlinderstichting een excursiemarathon, waarbij deelnemers 24 uur lang soorten gingen tellen: #24uurnatuur!

Er werd ook genachtvlinderd (Bron: Ingeborg van Es). Er werd ook genachtvlinderd (Bron: Ingeborg van Es).

De afsluiting was in het weekend van 17 en 18 juni. Er werd op zoek gegaan naar bijzondere insecten, amfibieën, reptielen en vogels en op zondag werd de marathon afgesloten met een muzikaal streekgesprek. Zaterdagochtend verzamelden de deelnemers aan de kennisspecial zich in het bos bij Lage Vuursche. Zij konden deelnemen aan verschillende excursies, waarbij ze op zoek gingen naar bijvoorbeeld vlinders, libellen en andere insecten. Er werd niet alleen gespeurd naar dieren en planten, deelnemers konden ook leren natuurschetsen of braakballen uitpluizen. In de avond werd het kamp opgezet en gingen de deelnemers op zoek naar dassen. ’s Nachts werd er gezocht naar nachtvlinders en de volgende ochtend om zes uur ging het speuren alweer verder met het spotten van vogels.

Waarnemingen

Door de droogte werden er minder soorten gezien dan verwacht. Er werden gedurende de dag een paar dagvlinders, zweefvliegen en één roofvlieg gespot. Ook werd er een zwervende pantserjuffer ontdekt; een prachtige waarneming! Enkele hazelwormen lieten zich goed zien en bij de schepnetexcursie werd de kamsalamander gezien. Bij het vogel spotten werden appelvinken en zwarte spechten gezien.

Enthousiasme

Behalve natuuronderzoek was er volop gelegenheid om nieuwe kennissen te maken (Bron: Amber van Amsterdam). Behalve natuuronderzoek was er volop gelegenheid om nieuwe kennissen te maken (Bron: Amber van Amsterdam).

Ondanks dat er niet heel veel soorten werden gezien, waren de deelnemers erg enthousiast, zoals Thijn Verburg: “Het gebeurt niet vaak dat ik in 24 uur tijd veel leuke en inspirerende nieuwe mensen leer kennen, én de natuur ontdek van de kleine gaasvliegen, wantsen en kevers tot de gezondheid en ontwikkeling van grote bossen, én in het pikkedonker hoop op een ontmoeting met een das, én kennis maak met ontelbare en prachtige nachtvlinders, én mijn nachtrust pak naast een gigantische (ongevaarlijke) mierenhoop. Een natuurcocktail waarvan ik ze nog vaak hoop te krijgen!”

Milou van IJken

Ook deelnemer Milou van IJken heeft genoten van de #24uurnatuur: “Het delen van verhalen, ervaringen en kennis over de natuur met mensen van allemaal verschillende achtergronden heeft weer voor hervonden enthousiasme gezorgd om naar buiten te gaan en de natuur te beleven. Er valt nog zoveel te ontdekken! Zelfs na een korte nacht, dankzij de leuke nachtexcursies, voelde ik me weer helemaal opgeladen door de rust van het bos.”

Gesprek met de streek

De Kift speelde tijdens het gesprek met de streek (Bron: Sander Turnhout). De Kift speelde tijdens het gesprek met de streek (Bron: Sander Turnhout).

Op zondag werd als afsluiter een gesprek met de streek georganiseerd op Landgoed Pijnenburg. Tijdens deze middag werd er een ode gebracht aan de Utrechtse Heuvelrug aan de hand van verschillende verhalen. Zo kwam bijvoorbeeld de militaire geschiedenis aan bod en werden de bevindingen van #24uurnatuur gedeeld. Ook presenteerde de jarige Vlinderstichting (40 jaar) een nieuwe wandelgids met vlinderrijke gebieden in Nederland. Vanuit de waarnemingen tijdens de #24uurnatuur presenteerde Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug voor het eerst de Heuvelrugmonitor.

Heuvelrugmonitor

Deze monitor gaat de nu al meetbare gegevens over natuur, landschap, erfgoed en recreatie in het gebied visualiseren. Deze visualisatie is beschikbaar en toegankelijk voor iedereen, zodat gebiedspartners vanuit een gezamenlijke kennisbasis de dialoog kunnen voeren. De Heuvelrugmonitor is ontwikkeld door Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in samenwerking met de Provincie Utrecht. Veel gebiedspartners hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de Heuvelrugmonitor. De verhalen van de Utrechtse Heuvelrug werden afgewisseld met muziek, verzorgd door de band De Kift. De Kift staat bekend om zijn poëtische, verhalende teksten waarin natuur en landschap vaak een belangrijke rol spelen.

Het streekgesprek is opgezet in samenwerking met SoortenNL, De Vlinderstichting en Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.

Nieuw Groen Traineeship: Guardians of the Gardens

Het Groen Traineeship geeft jonge mensen tussen de 16 en 30 jaar de kans om hun duurzame doelen om te zetten in daden. Je leert de wereld van natuur- en milieuorganisaties van binnenuit kennen. Samen met andere trainees ga je een periode één dag per week aan de slag met een groen project dat bij jou past. Voor het blok van september tot februari heeft SoortenNL, samen met Vogelbescherming, Natuur- en Milieufederaties, LandschappenNL en IVN een prachtig Groen Traineeship: ‘Guardians of the Gardens’.

Steeds meer planten- en diersoorten sterven uit. Help jij mee om de natuur te herstellen? Leer soorten kennen, verdiep je in de basiskwaliteit natuur en deel je kennis met een sociale media-campagne. Zet klimaatzorgen om in actie! Je leert de organisaties kennen en gaat aan de slag met de natuur in je eigen omgeving. Wat is de kwaliteit daarvan en kunnen we die verbeteren? Meld je hier aan voor dit gave traineeship!

2023 24uurnatuur KarsVeling Kennisspecial NationaalParkUtrechtseHeuvelrug Natuurbericht SoortenNL Utrecht