26 oktober: symposium idylle »

dinsdag 18 oktober 2016

Op 26 oktober wordt van 13.00 uur tot 17.30 uur een minisymposium gehouden over idylle, bloemen voor vlinders, bijen en mensen. Het is een praktische middag waarin uitgebreid wordt ingegaan op hoe je een mooie bloemrijke plek kunt maken en kunt onderhouden.

Aanmelden

Deze middag is bedoeld voor alle betrokkenen bij het idylleproject, maar juist ook voor gemeenten en hoveniers die zelf de komende tijd aan de slag willen met bloemen voor vlinders, bijen en mensen en zo willen zorgen voor meer kleur en biodiversiteit in de stad.

Datum: 26 oktober 2016
Tijd: 13.00 uur 17.30 uur
Locatie: Reehorst, Bennekomseweg 24, Ede (vlakbij NS Station Ede-Wageningen)

De toegang is gratis, maar aanmelden is verplicht.

Onder leiding van de dagvoorzitter Wouter Schouwstra van de NBV komen zes sprekers aan het woord.

Kars Veling van De Vlinderstichting, projectleider van Idylle, vertelt over de ervaringen die de afgelopen jaren zijn opgedaan met idylles. Hij zal met name ingaan op de belangrijke rol die mensen spelen. Dat kunnen omwonenden zijn, maar ook IVN-ers, vlinderaars of imkers.

Frank van Marle, imker, bewoner, IVN-er en initiatiefnemer van de idylle in Almelo, zal vervolgens vertellen over het hoe en waarom van die idylle. Hij zal laten zien dat het hier niet om een eenmalige actie gaat, maar dat bloemen, bijen en vlinders op steeds meer plaatsen in Almelo een belangrijke rol spelen.

Natuurlijk wordt stil gestaan bij aanleg en beheer. Hoe leg je een bloemrijk grasland aan, waar moet je op letten en welke werkzaamheden zijn nodig om tot een succesvolle idylle te komen? Hoe zorg je ervoor dat de plek ook over vijf jaar nog bloemrijk is? Ook komen de valkuilen aan bod. Jojanneke Bijkerk van de Cruydt-Hoeck heeft jarenlange ervaring en kan dat prima overbrengen.

Wankja Ferguson, ecologisch hovenier, zal vertellen hoe je in het beheer rekening kunt houden met bijen.

Vervolgens zal Anthonie Stip van De Vlinderstichting het hebben over sinusbeheer voor vlinders, bijen en meer. Wat houdt sinusbeheer in en wat levert het op?

Titia Wolterbeek, directeur De Vlinderstichting, is de laatste spreker. Zij zal ingaan op de periode na afloop van het project idylle. Dit project -dat werd gefinancierd door de Postcodeloterij- wordt afgesloten, maar het succesvolle concept van idylle natuurlijk niet. Het motto van Titia is: “Iedere gemeente moet minimaal een idylle hebben! Laten we zorgen dat het groen in Nederland weer kleur op de wangen krijgt.”