Dagpauwoog op Hop

donderdag 9 september 2021

Maandag 6 september kwam er bij De Vlinderstichting een bijzondere melding binnen. Het ging over rupsen van de dagpauwoog. Nu is dat niets bijzonders: deze rupsen zijn in augustus en september altijd volop te zien. Het bijzondere was dat ze niet op hun gebruikelijke voedselplant grote brandnetel zaten.

De melding van Sandra Harthoorn betrof namelijk rupsen op Hop (Humulus lupulus).  En dat is ongebruikelijk. Rupsen van de dagpauwoog leven namelijk bijna uitsluitend op Grote brandnetel. Na wat zoeken bleek dat het bij Butterfly Conservation (de Engelse Vlinderstichting) op de website staat: Common Nettle (Urtica dioica), although eggs and larvae are occasionally reported on Small Nettle (U. urens) and Hop (Humulus lupulus).

Toch waren er bij De Vlinderstichting nog geen meldingen bekend van dagpauwoog-rupsen op Hop. Dankzij de prachtige foto-serie én het filmpje van Sandra weten we nu wel heel zeker dat dagpauwoogrupsen dol zijn op Hop. Een unieke waarneming dus!

Sandra: "Ik vind het erg leuk om dit in mijn tuin te hebben. Ik ben natuurliefhebber en natuurfotograaf. Dus dit is echt genieten, ook straks als de poppen komen en de vlinders. Hopelijk kunnen we dit ook goed volgen."

Brandnetelvlinders

Behalve dag dagpauwoog, zijn er meer vlindersoorten als rups van Grote brandnetel afhankelijk. Ook de kleine vos, de gehakkelde aurelia, het landkaartje en de atalanta kunnen voeden zich als rups met brandnetel. Deze groep wordt ook wel ‘brandnetelvlinders’ genoemd.

Tweede generatie

De grote brandnetel is voor deze vlinders onmisbaar. De vlindervrouwtjes leggen hun in het voorjaar. De zwarte rupsen eten brandnetels kaal, zijn in juni volgroeid en verpoppen zich. In augustus leggen de vlinders op opnieuw eitjes, de zogenaamde ‘tweede generatie’. Alle brandnetelvlinders produceren een tweede generatie.

Inmiddels zijn de rupsen bij Sandra verpopt, binnenkort verachten we nieuwe vlinders. Deze vlinders zullen in winterrust gaan, en zich pas volgend voorjaar weer voortplanten.

Dagpauwoog Hop Tuintelling waardplant