'Vlinderdip' in juni is voorbij

vrijdag 24 juni 2016

Juni is meestal niet de beste maand om vlinders te zien. De voorjaarsvlinders zijn uitgevlogen en de zomervlinders zijn er nog niet. Dit noemen we de junidip. De meeste vlinders waren dus nauwelijks te zien de afgelopen weken. Maar nu is die 'dip' echt voorbij.

De meeste vlinders hebben meerdere 'generaties' per jaar. In mei en juni zijn de voorjaarsvlinders doodgegaan, en zijn hun nakomelingen als rups van de planten aan het eten. In de loop van juni verschijnen verpoppen ze en verschijnt een nieuwe generatie vlinders. Sommige soorten hebben een derde of zelfs nog een vierde generatie.

Julimaand is vlindermaand

Juli is een topmaand voor vlinders. Veel soorten zijn dan actief en een aantal daarvan zijn ook talrijk, zodat de trefkans groot is. Vlinders van de tweede generatie komen op dit moment tevoorschijn uit de pop. En ook de zomervlinders, met maar één generatie per jaar, zijn nu volop aan het vliegen.

Welke vlinders kan je zien?

Vaak het meest opvallend: koolwitjes. Er zijn drie verschillende soorten: klein koolwitje, klein geaderd witje en groot koolwitje. Lees hoe je koolwitjes uit elkaar kan houden.

Verder in de tuin: de kleine vos, de dagpauwoog en de citroenvlinder. Als de vlinderstruiken en andere nectarplanten weer gaan bloeien zullen ze uw tuin vast even bezoeken! Ook trekvlinders komen binnenkort weer naar uw tuin: de atalanta, de distelvlinder en de kolibrievlinder bijvoorbeeld.

In graslanden zie je vaak bruin gekleurde vlinders vliegen. Dat kunnen verschillende soorten zijn: het groot dikkopje, het bruin zandoogje of het koevinkje kan je in juli overal tegenkomen. Het leuke van zandoogjes is dat ze met tientallen bijeen kunnen rondvliegen. Als er nectar aanwezig is, bijvoorbeeld bloeiende braam of akkerdistel, dan verzamelen de vlinders zich daar en dat kan een spectaculair beeld opleveren.

Tijdens een wandeling heb je grote kans om het bont zandoogje te treffen. Deze was vroeger niet zo talrijk, maar komt inmiddels vrijwel overal in Nederland voor: als er maar een boom of struik staat.

Zomer 2016

Hoeveel vlinders we deze zomer gaan zien is afwachten, maar als we naar de voorlopige cijfers kijken zien we een heel normaal vlinderjaar. De blauwe lijn toont het langjarig gemiddelde, de rode lijn toont het aantal vlinders in 2016.

Hulp bij het herkennen van vlinders

Geniet ervan de komende weken. Heeft u moeite om vlinders op naam te brengen? Bekijk dan eens de herkenningskaart voor vlinders in de tuin.

Lukt het daarmee niet? Probeer het dan eens met de pagina hulp bij vlinders herkennen.

BruinZandoogje herkennen Junidip