Atalanta met voorsprong de meest getelde vlinder in Nederlandse en Vlaamse tuinen

zondag 7 augustus 2016

Afgelopen weekend organiseerde De Vlinderstichting voor de achtste keer de tuinvlindertelling. Uit de eerste 5000 tellingen blijkt de meest getelde vlinder met grote voorsprong de atalanta te zijn: een grote zwarte dagvlinder met witte en oranje banden.

De atalanta was met uitzondering van de noordelijke provincies de meest getelde vlindersoort in alle provincies. De kleine vos eindigde op de tweede plaats en de dagpauwoog werd derde. Opvallend: in de noordelijke provincies waren de kleine vos en de dagpauwoog talrijker dan elders in Nederland. Ook in Vlaanderen kwam de atalanta dit weekend als de uitgesproken winnaar uit de bus.

Bekijk een overzicht van de resultaten

Trekvlinder

De atalanta is een trekvlinder die elk jaar opnieuw in het voorjaar Vlaanderen en de rest van Europa koloniseert vanuit Spanje en Frankrijk. “Ondanks het koude voorjaar wisten veel atalanta's ons land te bereiken. Het natte weer zorgde vervolgens voor een weelderige plantengroei, waardoor de rupsen zich dit jaar extra goed konden ontwikkelen. Het zijn die jonge vlinders die we afgelopen weekend konden zien rondfladderen, in grotere aantallen dan andere jaren”, zeggen Wouter Vanreusel en Chris van Swaay, vlinderexperts van Natuurpunt en De Vlinderstichting.

Tijdens de recente zachte winters probeerde een deel van de atalanta’s in Nederland en Vlaanderen te overwinteren. Dat lukt echter slechts in beperkte mate. De atalanta blijft vooralsnog een echte trekvlinder. “Toch is niet uit te sluiten dat dit gedrag in de toekomst gaat veranderen onder invloed van de klimaatverandering”, aldus nog Vanreusel.

Stijgers en dalers

Opvallende stijger in de vlindertelling is het muntvlindertje, een piepklein micro-nachtvlindertje waarvan de rupsen leven van tuinkruiden als munt en wilde marjolein. De laatste jaren wordt die steeds meer gemeld. Andere soorten zoals de kleine vos doen het dan weer veel slechter dan gemiddeld (in 2014 was dit nog de winnaar).

De Vlinderstichting bedank alle tellers heel hartelijk voor hun bijdrage. Met de actie wil De Vlinderstichting de vlinderpopulatie in het stedelijk gebied in kaart brengen, met behulp van duizenden Nederlanders. Tegelijk wil de stichting een grote groep mensen in contact brengen met de natuur vlak bij hun huis en hen aanmoedigen om iets te doen voor vlinders in hun tuin.

Atalanta klimaat trekvlinders Tuinvlindertelling