Blueswagen in carnavalsoptocht Oeteldonk

maandag 7 maart 2016

Honderduizend mensen hebben de carnavalswagen van Blues in the Marshes gezien. Mieren, rupsen, pimpernellen en vlinders liepen mee en gaven informatie over het project.

De Vlinderstichting werkt samen met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Waterschap Aa en Maas & gemeente Heusden aan het project 'Blues in the Marshes'. Een groot natuurherstelproject nabij Den Bosch, waarbij nieuw blauwgrasland wordt ontwikkeld. Daarmee vergroten we het leefgebied van het pimpernelblauwtje en allerlei andere zeldzame planten en dieren. Na 3 jaar hard werken is er al heel veel gebeurd en dat is ook voor de bewoners niet onopgemerkt gebleven: vrachtwagens met zand reden af en aan, er zijn wegen afgesloten en het gebied is veranderd.

Natuurlijk staan er informatieborden, staat het in de krant en zijn er folders. Maar om het project op een ludieke manierbij een groot publiek onder de aandacht te brengen hebben we in 2016 mee gedaan met een pimpernelblauwtjeswagen aan de carnavalsoptocht van Den Bosch, dan Oeteldonk geheten. op 8 februari werd de optocht wegens de weersomstandigheden afgelast, maar op 6 maart is hij alsnog gehouden. Naast de platte wagen hebben we ook een loopgroep op de been gekregen, van pimpernellen, mieren, rupsen & vlinders. Deze lieten confettiblauwtjes fladderen en gaven informatie aan het publiek over het project Blues in the marshes, over het pimpernelblauwtje en de andere zaken die het project oplevert.

Ondanks de slechte voorspellingen was het prima weer en er waren enorm veel mensen naar Den Bosch gekomen om de optocht bij te wonen. De mensen waren erg geïnteresseerd in het project en in de vlinders en, met anderhalf uur vertraging door de grote drukte, waren we na afloop zeer voldaan.

BluesInTheMarshes