Boeren met biodiversiteit: van onderzoek naar praktijk

dinsdag 30 november 2021

Afgelopen week was er een bijeenkomst voor alle medewerkers van SHOWCASE. Al meer dan een jaar werken 22 partners uit 15 Europese landen, waaronder De Vlinderstichting, aan dit vijfjarige EU-project. Aan de hand van experimental biodiversity areas (EBAs) wordt getoond dat biodiversiteit best met landbouw kan samengaan. Als de neuzen maar dezelfde kant op staan.

Gedeeltelijk fysieke bijeenkomst van SHOWCASE. (Bron: Michiel Wallis de Vries) Gedeeltelijk fysieke bijeenkomst van SHOWCASE. (Bron: Michiel Wallis de Vries)

De conferentie duurde drie dagen en werd gekenmerkt door het uitwisselen van heel veel kennis en informatie. Want ondanks dat de partners al meer dan een jaar samenwerken, hadden velen elkaar nog niet in het echt ontmoet. Door de coronamaatregelen kon niet iedereen aanwezig zijn. Maar dankzij de uitgebreide technische mogelijkheden was het een ‘hybride’ conferentie. Een deel van de partners nam online deel.

Biodiversiteit en boeren

Als we kijken naar achteruitgang van planten en dieren op het platteland, weten we eigenlijk best goed hoe het beter kan. De kern van het probleem is vooral dat de oplossingen vaak niet goed aansluiten bij de mogelijkheden van de boeren. Bovendien wordt nog steeds teveel gewerkt met regelingen die van bovenaf worden opgelegd, zonder dat boeren (en andere liefhebbers van het platteland) erover mee kunnen denken. En dat is een recept voor mislukking.

SHOWCASE

Het Nederlandse proefgebied ligt in Zuid-Limburg (Bron: Michiel Wallis De Vries). Het Nederlandse proefgebied ligt in Zuid-Limburg (Bron: Michiel Wallis De Vries).

Dat kan je veranderen door vanaf het begin de samenwerking te zoeken, bijvoorbeeld door soortenrijkdom zichtbaar te maken. Dat kunnen boeren zelf doen, maar ook de vrijwillige wetenschappers (‘citizen scientists’) kunnen daar een rol in spelen. Daar heeft De Vlinderstichting veel ervaring mee. Duizenden vrijwilligers zorgen jaarlijks voor vele honderdduizenden waarnemingen van vlinders, waardoor we betrouwbare informatie over voorkomen en populatietrends verkrijgen. Binnen SHOWCASE worden boeren en vrijwilligers gestimuleerd om vlinders en bijen op het boerenland te monitoren. Zo vergroten we de betrokkenheid en ontdekken we welk landgebruik voor zowel boeren als voor de natuur winst betekent.

Internationaal

De inzet is dat deze manier van werken een voorbeeld wordt. In tien landen, met elk hun specifieke achtergrond, wordt daar op landschapsschaal vorm aan gegeven. Boeren en vrijwilligers, onderzoekers en overheden kunnen zo samen de biodiversiteit op het platteland verbeteren. Na drie dagen intensieve discussie en samenwerking is het SHOWCASE-team nu klaar voor een jaar vol praktijkgericht onderzoek naar natuurvriendelijk boeren!

Wil je meer lezen over het project SHOWCASE? Klik dan hier. Bekijk ook een mooie animatie over landbouw en biodiversiteit van SHOWCASE hier.

2021 InekeRadstaat KarsVeling MichielWallisDeVries Natuurbericht Showcase