De kolibrievlinders zijn er weer!

maandag 8 juni 2015

De afgelopen dagen krijgt De Vlinderstichting regelmatig meldingen binnen van een opvallende verschijning: de kolibrievlinder. Net als het gelijknamige vogeltje kan deze vlinder stilhangen voor een bloem, terwijl hij razendsnel met zijn vleugels slaat. Tot een jaar of vijftien geleden een zeldzame verschijning, maar tegenwoordig heel gewoon in Nederland!

Hoewel veel mensen de kolibrievlinder nog nooit eerder zagen, is het geen zeldzaamheid in Nederland. Het is een vlinder die in wisselende aantallen in het hele land kan worden waargenomen; 100 tot 200 waarnemingen per jaar is normaal, maar in warme zomers zijn het er soms vele duizenden. De meeste waarnemingen worden gedaan in augustus en september, maar vanaf het voorjaar zijn ze te zien.

Zachte winters

Kolibrievlinders zijn trekvlinders, die overwinteren in Zuid-Europa en Noord-Afrika. De vlinders planten zich hier voort; in het najaar vliegen de meesten weer terug naar het zuiden. Hoewel het nachtvlinders zijn, zijn ze overdag actief.

De kolibrievlinder is de laatste jaren gewend geraakt aan zachte winters. Vroeger trokken ze allemaal in het najaar weg; de laatste jaren blijven er steeds meer hier hangen. In een zachte winter kunnen ze dat overleven, maar als het koud wordt niet. Kolibrievlinders kunnen namelijk niet tegen vorst.

Onrust

Het gedrag van de kolibrievlinder is precies hetzelfde als van zijn naamgenoot de vogel uit Amerika. Hij staat snel vleugelklappend stil voor een bloem en zuigt de nectar eruit met hun lange roltong, die wel wat lijkt op een kromme kolibriesnavel. Dan, als een schicht, verplaatst de vlinder zich en begint opnieuw te drinken. Dat heen en weer schieten van bloem naar bloem heeft hem de bijnaam ‘onrust’ opgeleverd.

Kolibrievlinders in de tuin

De vlinders vliegen overdag, vooral bij zonnig weer maar soms ook bij bewolking of zelfs in lichte regen. De kolibrievlinder komt regelmatig in tuinen om daar uit de bloeiende planten zijn brandstof te halen: nectar. Ze bezoeken allerlei soorten planten met buisvormige bloemen en worden ook af en toe in de schemering of in het donker waargenomen. Overal in het land kun je kolibrievlinders tegenkomen, want het is een mobiele soort die met gemak tientallen kilometers aflegt.

klimaat Kolibrievlinder trekvlinders