Doe mee: Vlinders tellen in de Kampina of het Drents-Friese Wold

woensdag 22 mei 2013

Wilt u bijdragen aan beter natuurbeheer? Altijd al graag op plekken willen komen waar normaal gesproken geen vrije toegang is? Kunt u goed dagvlinders herkennen en vindt u het leuk om een prachtig natuurgebied te leren kennen? Grijp dan nu uw kans!

Voor een monitoringsproject in de Kampina en het Drents-Friese Wold zijn we op zoek naar vrijwilligers die deze zomer drie keer vlinders willen tellen in één van deze twee gebieden. We zoeken mensen die een gebiedje van ongeveer 50 hectare groot onder hun hoede willen nemen en daar één dag per maand in de maanden juni, juli en augustus alle soorten dagvlinders willen inventariseren. De gegevens die u verzamelt, zullen gebruikt worden om het natuurgebied te kwalificeren en na te gaan of het beheer effectief genoeg is of aangepast moet worden. Dit jaar is een proef waarin we willen ontdekken of deze methode van monitoring bruikbaar is. Graag horen we dus na afloop uw ervaringen. Iets voor u? Wie weet loopt u nog wel aan tegen een bont dikkopje, kommavlinder, bruine vuurvlinder of zelfs een grote weerschijnvlinder.

Voelt u hiervoor of wilt u graag meer informatie? Neem dan contact op met Gerdien Bos. Let op: Het 'gewone' Landelijkmeetnet vlinders loopt gewoon door. Wanneer u in dat kader al een monitoringroute loopt, hopen we natuurlijk van harte dat u dat blijft doen. Wanneer u deze nieuwe gebiedsmonitoring 'erbij' wilt doen vinden we dat super, maar ook nieuwe enthousiaste vrijwilligers die juist maar een paar keer per jaar willen tellen, nodigen we van harte uit contact met ons op te nemen. We hopen u in dit project te mogen begroeten!

tellen vrijwilligers waarnemingen